Det er ikke ofte et selskap legger seks milliarder dollar, eller 35 milliarder kroner, på bordet for å kjøpe et to år gammelt selskap.
Men Google fikk likevel nei da de ville kjøpe Groupon, kupongselskapet som ble grunnlagt i november 2008.
Groupon ville mer, og nå vil ryktene ha det til at de sikter mot en børsnotering til 15 milliarder dollar, nesten 90 milliarder kroner.
Flere giganter starter opp
Google syntes imidlertid ideen var så god at de ikke ville gi seg, og nå bekrefter selskapet at de starter Google Offers, en Groupon-kloning.
Konseptene fungerer som en tilbudsklubb. Kundene melder seg på i sin by og får daglige lokale tilbud på e-post. De som gir tilbudene må kutte prisen med 50 til 70 prosent, og selskaper som Groupon tar halvparten av det som er igjen.
En annen nettgigant er også på banen – Amazon har investert 175 millioner dollar i LivingSocial.com, og har nylig avsluttet et tilbud der de solgte gavekort på 20 dollar til halv pris gjennom denne tjenesten.
Salget stoppet ikke før 1.378.938 personer hadde slått til, noe som gir en omsetning på nesten 28 millioner dollar på dette salget alene. Det tilsvarer over 160 millioner norske kroner. Tilbudet ble dyrt, men sender 1,4 millioner kunder til både Amazon og LivingSocial.com.
Vannvittig vekst
Groupon selv har vokst i rakettfart, i Norge og i verden.
Ifølge Businessinsider.com er det nå 4500 ansatte i selskapet, en tredobling siden november. Det er en vekst som ville gjort dotcom-selskaper mer enn stolte.
Lett å kopiere - vanskelig å skalere
Konseptet er enkelt, og svært mange har kopiert det. Ifølge Wikipedia finnes det i dag over 500 liknende nettsteder i verden, noen av dem har til og med kopiert farger, logo og font. Andre selskaper inkluderer BuyWithMe, Weforia, Groop Swoop, Groupalia, TownHog, Agenzy.com og eWinWin. Det har dessuten dukket opp metanettsteder, som samler tilbud fra andre slike nettsteder hos seg, slik som Dealradar, Dealery, Yipit, og SocialDealMap.
- Bring it on, sier Bredo Johansen, daglig leder i Groupon Norge selvsikkert til dagensit.no når vi forteller at Google i dag meldte seg på konkurransen.
- Da får denne typen konsepter mer oppmerksomhet, sier han.
Selv om det er enkelt å kopiere Groupon er dette et typisk volumspill. Hvis du har mange brukere kan du få gode avtaler med butikkene, og da kan du igjen få flere brukere. Men giganter som Google vil trolig kunne skaffe seg nødvendig volum raskt, og jobber nå med å skaffe seg lokale avtaler med bedrifter.
Katastrofe i dotcom-tiden
På en del måter minner Groupon om samkjøpstjenestene som dukket opp under dotcomtiden. Letsbuyit.com og norske Coshopper lanserte sine nettjenester i et utall land samtidig, med påstanden om at man sammen kunne presse ned prisene.
- Ja, det minner om ”coshoppping”, men publikummet er nå modent, og man har sosiale nettverkstjenester som gjør det mye lettere å nå ut, sier Johansen, som forteller at Groupon bruker sosiale medier aktivt.
For butikkene ligger verdien i Groupon i at kundene kommer tilbake etter det første tilbudet.
Groupon trenger ikke selv ta seg av innkjøp og levering, slik "coshopperne" gjorde. Dette gjøres av tjenesteleverandørene, som dermed får et forhold til kunden. Dette gjør det mulig å gi tilbud på 50-70 prosent, og halvparten av det overskytende til Groupon. Denne effekten manglet fullstendig hos coshopperne, som dermed aldri klarte å gi skikkelige tilbud og aldri tjente penger. Dermed måtte de uten unntak endre forretningsmodellen eller gikk konkurs da investorenes penger var brukt opp.
Les på DN.no i morgen om Groupons inntog i Norge og frisørsalongen som fikk 1600 kunder på én dag!(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.