Kygo, eller Kyrre Gørvell-Dahl som han egentlig heter, har bygget forretning på toppen av en lukrativ musikkarriere.

Gjennom merkevaren Kygo Life har 26-åringen produsert flere kolleksjoner med lyd- og klesprodukter, for å gi karrieren flere strenger å spille på.

Bare i løpet av selskapets fire første driftsmåneder fra august til desember i 2016, solgte det lyd- og klesprodukter for 31 millioner kroner. Tallene for 2017 er ikke klare.

Nå annonserer Kygo Life at de kutter ned på satsingen på klær, for å heller konsentrere seg om lydprodukter.

– Vi har satset store summer på å videreutvikle lydproduktene våre, og kommer til å satse mer på den delen av selskapet. Vi kommer imidlertid til å fortsatt selge klær og capser, vi kjører fortsatt det løpet, sier salgsdirektør Finn Kristoffer Larsen i Kygo Life.

I fjor sommer åpnet Kygo Life sine første fysiske butikker i Øvre Slottsgate i Oslo og på Sandvika Storsenter i Bærum, der det ble solgt både klær og lydprodukter. Begge disse er nå borte etter endt leiekontrakt, bekrefter Larsen.

– Det var bare midlertidige pop-up-butikker i andre halvår i fjor. Det er veldig vanlig å ha slike butikker i kortere perioder, da en større del av veksten ligger på nettet, sier han.

Kygo Life uttaler seg på vegne av Gørvell-Dahll, som ikke kommenterer de kommersielle sidene av sin artistvirksomhet.

Avviser sviktende klesøkonomi

Larsen avviser at årsaken til at selskapet bruker saksen på tekstilsatsingen har å gjøre med at salget av kolleksjonen har raknet i sømmene.

– Nei, vi selger jevnt og trutt klesprodukter. Blant annet gjennom Urban-kjeden her i Norge, og i USA og Europa gjennom Kygolife.com. Der opplever vi en oppsving nå etter turneen i USA og Europa, sier han.

–Så du avviser at det ligger økonomiske årsaker bak nedskaleringen?

– Man kan alltid si at det er økonomiske årsaker til alt i en business. Vi fokuserer nå mindre på å designe og utvikle på klesfronten, fordi vi ser store oppsider og potensial på lydsatsingen i form av ekspansjon internasjonalt, sier Larsen.

I januar avduket Kygo Life sin første trådløse høyttaler, som også får smart-funksjoner gjennom Google. Det vil si at høyttaleren kan styres med stemmekommandoer, gjøre søk på nettet og integreres med andre smartprodukter i huset.

Kygo Life ledes av majoritetseier Jon Inge Gullikstad, som tidligere har bygget opp klessuksessene til Vegard Ulvang og Therese Johaug.

Salgsdirektør Finn Kristoffer Larsen i Kygo Life.
Salgsdirektør Finn Kristoffer Larsen i Kygo Life. (Foto: Johannes Lovund)

Han forteller at selskapet har investert tungt i lydproduktene sine det siste året.

– Er det fordi dere opplever lydmarkedet som mer lukrativt enn tekstil?

– Du kan si at det er et stort internasjonalt marked, og at Kygo som artist har en troverdig link til lydprodukter, sier Gullikstad.

Selskapets regnskapstall for 2017 er ikke klare, men Gullikstad bekrefter at investeringene på lydprodukter vil komme frem av selskapets resultat.

– Vi har investert mye, men så lenge vi har en positiv utvikling totalt sett, er vi fornøyd. Vi forventer ikke store tall på bunnlinjen de første to-tre årene. Dette krever mye på investeringssiden, sier Gullikstad.

Bidrar gratis til mobilapp

Den økende satsingen på lydprodukter og musikk innebærer blant annet å fronte musikkappen «Soundmaker» – som Kygo samarbeider om sammen med mobiloperatøren Telia.

Soundmaker lanseres som en gratisapp, og Kygo får ingen penger direkte fra Telia for samarbeidet, opplyser selskapet. Den kommersielle gevinsten for Kygo er at Telia nå vil føre Kygos lydprodukter i sine 64 butikker rundt om i landet og på nett.

– Dette samarbeidet er tuftet på en felles fordel av å bruke hverandres merkevarer. Dette var et naturlig samarbeid når muligheten kom, sier direktør Håkon Lofthus i Telia privat.

Konseptet bak Soundmaker er en digital musikkmaker, som inneholder rytmer, bassganger og akkorder brukerne fritt kan sette sammen for å lage egen musikk.

Kygos bidrar med videomeldinger der han deler ut tips om hvordan man bør bygge opp en melodi, hva man starter med og tankegangen som bør ligge bak en låt.

– Kygo og Telia er to merkevarer som forsterker hverandre, sier Lofthus.

Den kommersielle siden av prosjektet er en felles merkevarebygging, og at appen vil lenke til Kygo-produkter i Telias nettbutikk.

– Primærformålet er ikke nødvendigvis direktesalg fra nettbutikken, da dette er en helhetlig kampanje. Vi vil i tillegg til nettbutikken også lenke til Telias nettsider, der vi skal publisere såkalte «Kygo sessions», videosnutter der Kygo forklarer brukerne hvordan man kan lage musikk selv, sier Lofthus.

Millionkonsern

Ifølge International Music Summit vokste industrien rundt EDM-musikken med 40 prosent i 2014, samme år som Kygo slo igjennom med gjennombruddslåten «Firestone».

EDM-bransjen, kortnavnet for electronic dance music-industrien, skal være verdt 7,4 milliarder dollar.

Gjennom sine tre selskaper Sonnicx Music, Kygo Life og moderselskapet Kygo as har også Gørvell-Dahll bygget opp en millionformue.

  • Det britiske selskapet Sonnicx Music samler Kygos konsert- og turnévirksomhet, og er hans mest innbringende. I 2016 var resultatet etter skatt på hele 37,1 millioner kroner. Gørvell-Dahll er eneeier.
  • Kygo Life står for Gørvell-Dahll eier 17,4 prosent av selskapet.
  • Kygo as er moderselskapet, og heleid av Gørvell-Dahll. Det omsatte for 26 millioner kroner i 2016, med et resultat før skatt på 44,4 millioner kroner.
  • Etter det DN erfarer eier Kygo også 4,5 prosent av musikkselskapet Oiid as. Gørvell-Dahll investerte rundt tre millioner kroner i fjor, i tillegg til en separat avtale om å fronte selskapet.

DN skrev i fjor at Gørvell-Dahll til sammen satt igjen med omkring 50 millioner kroner fra sine tre selskaper i 2016.

Skatteligningen til Gørvell-Dahll viste en netto formue på 23,7 millioner kroner ved utgangen av 2016, ifølge tall fra kredittvurderingsselskapet Dun & Bradstreet.(Vilkår)

Arbeidsgiveren skiftet navn. Da farget ansatte Monika om håret
Resepsjonist Monika Andersen pleide å ha lilla hår i Statoil fargen. I dag hadde hun rødt som i Equinor
00:53
Publisert: