Fornybarfondet Marguerite går inn med 525 millioner kroner i gründerselskapet Wattif EV. Investeringsfondet fra Luxembourg har spesialisert seg på blant annet bærekraftig infrastruktur.

– Vi er veldig fornøyde både med partneren og størrelsen på beløpet. Dette dekker kapitalbehovet vårt i halvannet år, sier Robert Svendsen.

Selskapet har bygget en forretningsmodell hvor de bygger ut ladeanlegg. Så langt har de sikret seg over en million plasser.

– Våre kunder er parkeringsplasseiere og eiendomsselskaper. Vi får tak i plasser for å bygge elbillading. Modellen er basert på en profittdeling avhengig av hvem som gjør investeringen. I de fleste tilfeller er det vi som eier og drifter ladeparken.

Nå skal de 525 millionene i hovedsak brukes til å bygge ladeanlegg i land som Sverige, Tyskland, Østerrike, Storbritannia og Irland.

– Hvordan er det mulig å skaffe seg over en million parkeringsplasser?

– En av våre største kunder er Sveriges største parkeringsselskap med over 300.000 plasser som de drifter og hvor vi skal tilby elbillading. Vi har avtale med mange store eiendomsselskap for drifting av ladeanlegg.

Han mener det er mulig å øke verdien av parkeringsplassene hvis det er et ladetilbud. Både kontorbygg, hoteller og kjøpesentre.

Så langt er 50 anlegg satt i drift, de fleste i Sverige.

100 selgere

Selskapet ble startet i oktober 2021. Nå bygges det opp en ny organisasjon i seks land og hovedkontor i Bergen. 25 ansatte er hentet inn i tillegg til at det er engasjert et selgerkorps på 100 personer.

– Mye har endret seg på kort tid. For bare litt over ett år siden etablerte vi selskapet. Nå setter vi et sterkt lederteam, en ny organisasjon og jobber målrettet for å ta et nytt marked.

– Hvorfor har ingen gjort dette før?

– Vi er ikke helt alene, men vi er fra Norge som er verdens elbil-laboratorium. Vi har sett dette komme. Bergen har 55 prosent elbilandel innenfor bomringen, og det er bare et spørsmål om tid før storbyer som London og Berlin vil få langt større elbilandel.

Når tilgjengeligheten for lading øker, tror han at elbilsalget vil skyte fart i flere europeiske land. Wattif har holdt igjen i Norge, mens selskapet har trykket til i Sverige.

– I Norge står elbiler for 80 prosent av nybilsalget. I Sverige har det vært 15–20 prosent, men det siste året har elbilandelen av nybilsalget doblet seg. Når annenhver nybil er elbil, skjer det noe. Da bidrar fabrikkene, myndighetene og brukerne til at det blir en eksplosiv økning.

Fire gründere

Pareto Securities har tilrettelagt emisjonen som skjedde i en periode hvor mange investorer sitter på gjerdet.

– Det var stor interesse til tross for et usikkert marked.

Ved en kapitalinnhenting i sommer ble selskapet verdsatt til 165 millioner kroner. Da kom blant annet Ivar Tollefsens Fredensborg inn på eiersiden.

Svendsen ønsker ikke å kommentere verdsettelsen i denne runden, men bekrefter at Marguerite får aksjemajoriteten etter 525-millionersemisjonen.

Bak selskapet står gründerkvartetten Bjørn-Erik Dale (40) fra Bærum, Morten Rørvik (49) fra Høyanger, Kåre Nystad (50) fra Bergen i tillegg til nevnte Svendsen som er daglig leder.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Wattif har jaktet avtaler med eiere av parkeringsplasser i en rekke land. Her fra en parkeringsplass i Storbritannia.
Wattif har jaktet avtaler med eiere av parkeringsplasser i en rekke land. Her fra en parkeringsplass i Storbritannia. (Foto: Wattif)