Prisen ble litt høyere enn ventet da børsnykommeren Demand Media la sine aksjer ut for salg, melder Business Insider . Selskapet gikk i dag på børs, og emisjonen som fulgte med er kanskje et dårlig tegn for alle som liker kvalitet og gode søketreff.

Prisen verdsetter selskapet til rundt 1,5 milliarder dollar, nesten 9 milliarder kroner, omtrent det samme som storavisen New York Times. Både New York Times og Demand Media publiserer innhold på internett, men der slutter det meste av likhet.

Innholdsfabrikk
For mens New York Times lever av å levere kvalitet og troverdige nyheter, er Demand Medias strategi å spre mest mulig innhold på internett til lavest mulig kostnad. De bruker søkemotorstatistikk til å finne ut hva som leses mest, og auksjoner på søkeord til å finne ut hva som er best betalt. Produktet av disse to faktorene bestemmer hva de ber sine innholdsfabrikker trykke ut.

Demand Media lager nå flere videoer til Youtube enn noen andre, og de spyr ut relativt ubrukelige artikler på nettsider som eHow.com og Cracked i et rasende tempo.

Symbiose eller krig med Google
Pengene tjener de på søkeordsannonser, og det er i stor grad Google som gir dem både inntekter og trafikk. Ett viktig spørsmål knyttet til selskapet er om Google vil la dem fortsette med det. I en kommentar i Business Insider påpeker venturekapitalist Bo Peabody at både Google og Demand Media tjener på dette opplegget, men brukerne blir ikke fornøyd. Og det kan bli et problem for Google.

- Søk etter ”hvordan steke en kylling” så kommer toppresultatet på Google fra Demands ”ehow Food”, og det er fullstendig ubrukelig. Samme søk på Microsofts Bing gir deg en artikkel fra Epicurious, nettstedet for skribentene i Bon Appetit, en av de mest troverdige stemmene de siste tiårene innen kulinariske kunster, skriver Peabody.

Poenget hans er at søkemotorene som lar Demand Media og andre liknende selskaper ta over treffene sine, risikerer å tape kampen fordi konkurrentene gir mer relevante treff. Derfor kan Google komme til å foreta mottrekk, men så langt har det ikke skjedd.

Les også: Vanvittig løft for Facebook-selskapene

<b>Mener app-ene må få lov til å spore deg</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.