NEW YORK. Har du hørt om industrikonglomeratet fra Sør-Korea som var kjent for å lage billig elektronikk av tvilsom kvalitet, men som nesten umerkelig begynte å lage gode produkter i øvre prisklasse?

Samsung har gjort den forandringen de siste to tiårene, og nå vil LG følge etter.

Onsdag kveld norsk tid lanserte de sitt nye mobile flaggskip, som har fått navnet G2. Mobilen kommer i norske butikker i løpet av høsten.

- Vi tror denne mobilen vil utfordre toppen. I Norden og i Norge er det vilje til å kjøpe premiumprodukter, sier LGs nordiske pr-sjef, Susanne Persson.

Første mål for LG er å befeste sin posisjon som den tredje største aktøren globalt. Selskapet innrømmer at de ikke tidligere har satset på det norske markedet, som de tidligere har ansett for å ligge litt bak resten av Norden. Det skal de gjøre noe med.

- Allerede til uken starter vi en større kampanje. Vi vil ta markedsandeler med G2, sier LGs nordiske pr-sjef, Susanne Persson.

Jesus kommer
LG valgte å gjøre som Samsung og følge i sporene til Apple ved å forsøke å lage et storslagent event for å lansere sin nye mobil. Presse fra hele verden var fløyet inn til New York for å se en mobil bli presentert fra scenen som om det var Jesu oppstandelse.

- Innovasjon innen smartmobilmarkedet har kommet og gått. Det vi står igjen med om dagen er teknologi. Å innovere for innovasjonens grunn er gammeldags, erklærte LGs mobilsjef Jong-seok Park dramatisk før en gigantmodell av mobilen ble senket ned over scenen til musikk så dramatisk at man fryktet Hollywood ville saksøke dem der og da.

Budskapet til Park og LG er at mobilen er utviklet basert på hva kundene ønsker. Slik som plasseringen av en knapp.

- Se på denne knappen. Etter å ha brukt denne mobilen, vil du aldri går tilbake til din gamle mobil, erklærte Park entusiastisk, da han viste frem mobilens eneste fysiske knapp, som er å finne på baksiden.

 

Knapt nok
- Der er fingrene dine uansett når du holder mobilen, og derfor er det like greit å bruke dem til noe, sier sjefen for LG i USA, James Fishler.

Volum og kamerautløser kan styres fra knappen, samtidig som det er lagt inn noen hurtigkommandoer, avhengig av hvor mange ganger man trykker inn knappen. En rask test av mobilen etterpå tyder på at brukeren i beste fall må venne seg til knappens plassering. De fleste er vant til sideplassering, og trolig har veldig få mennesker ansett det som et problem.

Fordelen med å ha den eneste fysiske knappen på baksiden, er at det rydder plass for en bredere og større skjerm (5,2 tommer), uten at mobilen i seg selv blir større.

G2 kommer med full HD-skjerm, som i testrommet virket både sylskarp og lyssterk. LG sier bruken av en ny prosessor (Snapdragon 800 fra Qualcomm) og nyvinning skal gi lengre batteritid enn tidligere.

Kameraet er på 13 megapiksler, og har en nyutviklet optisk og mekanisk bildestabilisering.

Operativsystemet er det nyeste fra Googles Android, 4.2.2, også kalt Jelly Bean.

 

Satser i Norge
Susanne Persson kan ikke si akkurat når mobilen er å finne i norske butikker, eller hvor mye den vil koste.

- Prisen blir nok i det området de andre premium-mobilene ligger på, sier hun. Det vil si rundt 5.000 kroner.

LG har som mål å bli den største mobilprodusenten på sikt, men er realistiske på kort sikt.

- Det er to store som gjelder, og det er Apple og Samsung. De skal vi konkurrere med på sikt. Først skal vi befeste oss som den tredje største, også i Norden, sier Persson.

Hun vil ikke ut med navn, men sier store mobiloperatører i Norden skal selge LG G2 når den kommer.

LG har rundt 100 ansatte i Norden, med hovedkontor i Stockholm og salgskontorer i de andre hovedstedene.

Nå skal de for første gang få store markedsføringsbudsjetter for å ta opp kampen mot de store.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.