Ved å fremheve enten positive eller negative nyhetsoppdateringer og kommentarer blant kontaktene, utførte facebook et psykologisk eksperiment på flere brukere av det sosiale nettstedet facebook, melder Daily Telegraph.

Deretter overvåket Facebook de utvalgte, for å se om endringene påvirket brukerne. Resultatet viste at de brukerne hvor venners negative oppdateringer og kommentarer var fremhevet, selv produserte mer negative kommentarer og oppdateringer.

Det samme gjaldt det motsatte. Der hvor venners mest positive kommentarer og oppdateringer ble fremhevet, produserte også de utvalgte brukerne mer positive kommentarer. Gjennom denne forskningen ønsket de å se om venners holdning hadde noe med brukerens egen holdning å gjøre på sosiale medier.

Dette forsøket foregikk en uke i januar 2012, og ble gjort for forskningens skyld. Men bevis på en slik sterk påvirkning vil klart ha en interesse for markedsføring, skriver The Telegraph.

Facebook kunne gjennomføre dette eksperimentet selv om brukerne ikke visste om det, for alle brukere av Facebook har godkjent disse vilkårene og betingelsene ved tegningen av en ny brukerkonto.

Kritikk

Undersøkelsen høster kritikk for en uetisk fremgang, da de har manipulert brukernes nyhetsoppdateringer uten at brukerne har fått vite om det.

De som gjennomførte forsøket for facebook, American Psychological Association (APA), skriver i sitt etiske regleverk at forskerne må innhente samtykke fra de som blir forsket på. Spørsmålet er om det holder som godkjent samtykke at alle medlemmene godkjenner vilkårene ved startene av medlemsskapet.  

- Nei, denne studien er ikke godt utført, sier John Grobol, grunnleggeren av nettsiden Psych Centrall, til The Atlantic.

Han legger til at studien har svak empiri og bærer opreg av at feil verktøy er blitt brukt i forsøket.

- Dataprogrammet, i dette tilfellet LIWC 2007, er utviklet for å analysere romaner og essay, er her brukt for å analysere korte statusoppdateringer, sier Grobol.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.