– Innen teknologi er det ofte lang vei til lønnsomhet. Derfor er vi stolte, sier Arne Kvale (27), en av gründerne i Zoopit.

Ureviderte regnskapstall viser at selskapet han startet sammen med Shafi Adan (27) og Trygve Grimnes (33) i 2014 gikk med overskudd i 2018, etter å ha lagt om til å bli en ren teknologileverandør for logistikk og styring av leveranser.

Jobben går veldig enkelt sagt ut på å korte ned tiden som går fra en kunde bestiller til varen er levert.

– Ingen er interessert i levering etter to til fem dager, sa medgründer Adan til DN i 2017.

Den gang drev selskapet fortsatt egen budbiltjeneste, og kunne skryte av å ha satt leveringsrekord på 14 minutter for elektrokjeden Expert, som nå heter Power.

Kaprer nye kunder

Zoopit-systemene styrer fra før hjemmeleveranser til nettkunder for dagligvarekjedene Meny, Joker og Spar, som alle tilhører Norgesgruppen. Også Princess, Apotek 1 og Interflora er på kundelisten.

Nå melder Kvale og Adan om en ny storkontrakt med grønnsaksgrossisten Bama, som også har Norgesgruppen som dominerende eier.

Oppdraget går ut på å styre logistikken bak et par hundre tusen årlige grønnsaksleveranser for Bama, som har 17.000 kunder landet rundt. Avtalen løper i fem år.

Oppdraget holdt på å gå i vasken da det viste seg at Bamas datasystem ikke «snakket» samme språk som Zoopit.

– Hele integrasjonen holdt på å strande, forteller Shafi Adan.

Men problemene løste seg da teknologidirektør Trygve Grimnes fikk en time med driftsdirektør Alf Georg Hammer i Bama Storkjøkken og hans it-team.

– Trygve er vår «Q», sier Adan, med henvisning til rollefiguren som utvikler de superavanserte teknologiske verktøyene i James Bond-filmene.

Han omtaler den nye kunden Bama som fremoverlent, pragmatisk og løsningsorientert.

– Dette er noen av egenskapene du trenger hos store organisasjoner for å lykkes i det nye digitale landskapet. Det er utrolig morsomt å se hvor mye som kan skapes på kort tid når store virksomheter er uredde og utforsker muligheter med små start-ups, sier Adan.

Ifølge Alf Georg Hammer vil Bama ta i bruk Zoopit før sommeren. Målet er å bli en bedre leverandør til kundene.

– Med Zoopit har vi funnet et godt system for planlegging og styring av distribusjon, samt sikre bedre sporing og varslinger ved avvik, skriver Hammer i en epost.

Young rebel

I 2018 fikk Zoopit en omsetning på 5,8 millioner kroner, og et driftsresultat før av- og nedskrivninger (ebitda) på 1,14 millioner kroner.

Schibsted Distribusjon og Norgesgruppen eier sammen 51 prosent av Zoopit gjennom Zoopit Holdco, mens gründerne eier resten.

– De er et utrolig spennende ungt team. Skal man ha endring må man ta inn en «young rebel» i teamet sitt. De ligger i front digitalt med løsningene sine, sier Cathrine Laksfoss i Schibsted Distribusjon.

Arne Kvale poengterer at selv ehandelsgiganten Amazon, et forbilde for alle andre nettbutikkaktører, bruker gamle, etablerte logistikkleverandører som UPS og FedEx.

– Hvis vi kan gå inn i selve logistikksystemet og effektivisere det, er effektiviseringspotensialet stort. Da er det store gevinster å hente både for oss og kundene, sier Kvale.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Har du en kommentar til politietterforskningen av Tidal, Nicki?
Slik gikk det da DN spurte superstjernen Nicki Minaj om Tidal-avsløringene.
01:04 Min
Publisert: