Salget av pc- og konsollspill over disk i Norge og Norden synker, ifølge en markedsundersøkelse fra markedsanalyseselskapet GFK.

I Norge sank antallet solgte spill med over syv prosent, mens inntektene fra spillsalg sank med hele 12,15 prosent i forhold til året før.

Samtidig viser den samme undersøkelsen at vi bruker mer tid på spill enn noensinne.

Årsaken ligger ifølge de nordiske spill- og multimediaforeningene i at stadig mer av spillomsetningen foregår som nedlasting direkte fra distributørene i stedet for over disk i en butikk.

Spill på mobiltelefoner og nettbrett er et godt eksempel på et marked i rask vekst, hvor all omsetning går direkte til utviklerne, distributørene og eierne av plattformen man spiller på (Apple, Google, Microsoft, etc.)

Det er også en stigende trend at stadig flere spill til pc og spillkonsoller blir tilgjengelig som nedlasting i stedet for på dvd-plate i butikken. En svært stor del av mersalg til spill, det vil si ekstra innhold og utvidelsespakker, er kun tilgjengelig som nedlastinger.

Dessverre rapporterer ikke de digitale nedlastingstjenestene sine omsetnings- og volumtall.

- GFKs mål er at de aktører som selger spill digitalt skal begynne å dele sine tall med oss, så bransjen har riktige målinger fra uavhengige paneler. Det skal bli veldig spennende å se hvordan utviklingen av spillbransjen ser ut når man legger sammen de digitale tallene med detaljhandelen, sier Magdalena Jönsson, prosjektleder for spillmålinger i GFK.

Merker endring
De største forhandlerne av spill i Norge merker godt trenden med nedlasting, men føler ennå ikke at totalmarkedet er truet.

- Vi ser at vi mister noe omsetning av pc-spill, men innen konsoller har vi vekst. For oss er tapet til digital distribusjon ikke så stort ennå, sier innkjøpsdirektør Pål Trudeng i Expert.

Han får støtte fra kollega og erkekonkurrent Elkjøp.

- Våre omsetningstall for spill er mer påvirket av hvilke store spilltitler som kommer hvert år. Men vi kan også se denne trenden på pc-spill, selv om vi ikke kan vite sikkert at nedgangen i omsetning går til nedlasting, sier Åshild Indresøvde, kommunikasjonssjef i Elkjøp.

I Expert har de ventet på en konsolidering i spillmarkedet en stund allerede.

- Vi mener det er en overetablering av spillforhandlere i Norge. Det betyr hardere konkurranse og lavere marginer for alle, sier Trudeng.

I Elkjøp ser man med interesse på å få ta del i den digitale omsetningen.

- På generell basis ser vi at netthandel og digitale tjenester blir mer etterspurt fra kundene våre. Dersom mange kunder ønsker å kjøpe sine spill digitalt, må vi se på hvordan vi kan tilby dette til våre kunder, sier Indresøvde.

Vi har kontaktet alle de største spillkjedene i Norge, men ingen av dem ønsker å kommentere saken.

Tallene
I 2011 ble det solgt 2,8 millioner spill over disk i Norge, en nedgang på 7,07 prosent fra 2010. Verdien av salget var 885 millioner kroner, en nedgang på 12,15 prosent fra året før. Snittprisen var 313 kroner.

Playstation 3 har både høyest volum og verdi. Det ble solgt 977.615 spill til PS3 i 2011 for 366 millioner kroner. Pc er den nest største plattformen med 533.017 solgte spill til en verdi på 116 millioner kroner. Det ble solgt 430.853 spill til Xbox 360 for til sammen 160 millioner kroner.

De mest solgte spillene i Norge i 2011:

Les også:
Imponerende romdrama
Stort spill i lite format
Spillkonsoll i midtlivskrise
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.