– Sjakkmarkedet er massivt. Over seks hundre millioner mennesker spiller sjakk. Så markedspotensialet er stort, sier Kate Murphy, daglig leder i sjakkmester Magnus Carlsens selskap, Play Magnus.

Selskapet har samarbeidet med de de norske læringsspill-gründerne i WeWantToKnow for å utvikle et sjakkspill for barn for mobil og nettbrett.

– Sjakk er et veldig godt spill for å fremme kritisk og kreativ tenkning. Det er det perfekte spillet for å lære barn problemløsning, sier Jean-Baptiste Huynh, gründer av selskapet WeWanToKnow. Her sammen med daglig leder i Play Magnus, Kate Murphy.
– Sjakk er et veldig godt spill for å fremme kritisk og kreativ tenkning. Det er det perfekte spillet for å lære barn problemløsning, sier Jean-Baptiste Huynh, gründer av selskapet WeWanToKnow. Her sammen med daglig leder i Play Magnus, Kate Murphy. (Foto: Mikaela Berg)

Det er ikke bare på sjakkbrettet Magnus Carlsen har gjort gode trekk de siste årene. I mars ble det kjent at 27-åringen er en av investorene bak det norske fondet Idékapital Fund 1, som med en kapital på 522 millioner kroner skal investere i norske teknologiselskaper.

Carlsen har siden 2007 vært majoritetseier i sitt eget selskap Magnuschess as, som blant annet eier drøyt 46 prosent av Play Magnus. Det tjente 27-åringen over 50 millioner kroner på i løpet av selskapets ti første driftsår.

Satser på amerikanere

Nå har han også laget sitt eget spillunivers i samarbeid med de erfarne utviklerne bak Dragonbox-spillene. Spillet er bygget opp rundt hvordan sjakkongen selv lærte å spille som liten. Han har vært tett på i utviklingsprosessen for å sikre at spillet blir slik han selv ønsker at barn skal møte sjakkverdenen.

– Magnus Carlsen lærte sjakk gjennom å flytte en brikke for så å oppleve hvordan den brikken kan brukes. Spillet er blitt et veldig intuitivt spill, slik Dragonbox-spillene er, sier Kate Murphy.

Selskapene vil ikke kommentere hva utviklingen har kostet, men sier et team på ti stykker har jobbet fulltid med prosjektet de siste ni månedene.

– Det er vanskelig å si hvor mye vi kommer til å tjene på spillet før det er testet ut. Men så klart vi tror at produktet vi har skapt vil bli likt på markedet vi prøver å nå, sier Kate Murphy.

Som ensom konge i et rike styrt av sjakkbrettets regler starter spillet «Magnus' Kingdom of Chess» hvor man underveis må befri sine venner i form av andre sjakkbrikker.
Som ensom konge i et rike styrt av sjakkbrettets regler starter spillet «Magnus' Kingdom of Chess» hvor man underveis må befri sine venner i form av andre sjakkbrikker. (Foto: Mikaela Berg)

Planen er å lansere spillet også utenfor Norge.

– Markedet vi først sikter oss mot er det amerikanske og det norske. Derfra ønsker vi å nå ut på markeder der vi vet at sjakk er viktig. Russland har et massivt sjakkspillmarked, men det krever oversettelse. Det er noe vi tenker å jobbe med fremover, sier Murphy.

Mange konkurrenter

– Hvordan skal dere tjene penger på barn som spiller sjakk?

– Det handler ikke om å tjene penger på barn som spiller sjakk eller et annet spill. Vårt oppdrag og det som motiverer oss, er det å lage de beste læringsopplevelsene for barn om viktige emner for deres fremtid. Vi lager høykvalitetsinnhold uten reklame og uten i-app-kjøp. Alle våre produkter er per i dag premium apper, men tiden vil vise hvordan vi paketterer våre produkter i fremtiden, sier spillgründer Huynh.

Prosjektet har fått støtte på 500.000 kroner fra Norsk filminstitutt.

– Hvordan er markedskonkurransen for læringsspill?

– Mange mennesker prøver å lage sjakkspill for barn, men de er alle like. De er ikke innovative eller kreative, og de fokuserer ikke på hvordan barn lærer. Jeg føler at vi har brutt den barrieren, sier Jean-Baptiste Huynh.

I minus for å vokse

WeWantToKnow-gründeren Jean-Baptiste Huynh er tidligere mattelærer og finansmann. Selskapet utvikler spill for privatmarkedet, men selger også inn pakker rettet mot skolemarkedet. Det ble priset til 95 millioner kroner ved siste emisjon i januar.

Regnskapene for spillselskapet for 2017 er ikke helt klare, men gründeren sier at det omsetter på samme nivå som i 2016, rundt 7,9 millioner kroner. Resultatet før skatt er ventet å gå ned til minus 5,5 millioner kroner. Det er en nedgang på to millioner kroner fra 2016, som ifølge gründeren skyldes investeringer i sjakkspillet og skoleløsningen.(Vilkår)

Gråbeins Gadget Guide: tv til fotball-VM
02:03 Min
Publisert: