Det politiske nyhetsmediet Axios skriver at den demokratiske senatoren Mark Warner og den republikanske senatoren Josh Hawley skal introdusere et nytt lovforslag mandag. Der krever de at Facebook, Google, Amazon og andre store teknologiselskaper må offentliggjøre hvor mye dataene til brukerne deres er verd.

Senator Mark Warner.
Senator Mark Warner. (Foto: Mark Wilson/AFP/NTB Scanpix)

– Disse selskapene samler inn enorme, enorme mengder data om oss. Hvis du er en ivrig Facebook-bruker vet trolig Facebook mer om deg hva enn den amerikanske regjeringen gjør. Folk vet for det første ikke hvor mye data som blir samlet inn, og for det andre aner de ikke hvor mye den dataen er verd, sa Mark Warner i tv-programmet «Axios on HBO» i helgen.

Så, hva er dataen din egentlig verdt?

Warner sier at det trolig er rundt fem dollar (42 kroner) i måneden, mens andre estimerer rundt 20 dollar (170 kroner), ifølge Axios.

For et selskap som Facebook, som ved utgangen av første kvartal hadde 2,38 milliarder aktive brukere, blir det fort mye penger.

Den nye loven de to senatorene foreslår har fått navnet «Designing Accounting Safeguards to Help Broaden Oversight and Regulations on Data Act» og innebærer blant annet følgende:

  • Selskaper som får store inntekter fra datainnsamling eller prosessering – og har over 100 millioner månedlige brukere – må vise brukerne hva slags data de har samlet inn, hvordan den er brukt og hva den verdsettes til hver 90. dag.
  • Hvert år må selskapene sende inn den samlede verdien på brukernes data til det amerikanske finanstilsynet. Denne rapporten må også inkludere detaljer rundt kontrakter med tredjeparter, hvordan inntektene fra brukerdata skapes og hvilke tiltak som gjøres for å beskytte dataene.

Brukere vil ikke kunne få utbetalt penger for dataene som er samlet inn.

Byttehandel

Innsamling av informasjon av brukerne er blitt en del av kjernevirksomheten til de store teknologiselskapene. Den slags data er verd enorme summer for selskapene som kan selge det videre til tredjeparter.

Målet til de to senatorene er å hjelpe forbrukerne å forstå hva de gir opp når de trykker på «jeg forstår», samt å få selskapene til å være mer transparente. Ifølge Axios gjorde forbrukerne en byttehandel 20 år tilbake; vi byttet vår data mot å få bruke «gratis» sider som Facebook, Google, Youtube og Twitter.

Senator Mark Warner sier han vil at forbrukerne skal få vite den reelle verdien på hva de gir fra seg i form av lokasjonsdata, sivilstatus, hvilke apper vi bruker, alder, kjønn og livsstil.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.