– Det noe hårete målet er å digitalisere Norge. Vi skal være navet i et ekspertnettverk, og sørge for at dette skjer, sier Tor Olav Mørseth.

Han blir første leder for Digital Norway – Toppindustrisenteret as, et nytt samarbeidsorgan som eies av 15 av Norges største virksomheter, blant annet Telenor, DNB, DNV GL, Statoil, Yara, Aker og Schibsted.

Oppgaven er tøff – å gjøre hele det norske næringslivet bedre rustet i møtet med en flodbølge av global digitalisering.

«Godt eksempel»

Mørseth kommer fra stillingen som sjefredaktør i Adresseavisen. Der har han vært i knappe to år. Han har til sammen 20 år bak seg i mediebransjen, blant annet i ulike redaktør- og direktørroller i Schibsted-avisen Bergens Tidende.

– Jeg tror mediebransjen er et ganske godt eksempel på det som nå skjer, sier han til DN.

Som medieleder har han fått oppleve hvor utfordrende det kan være å få globale aktører som Facebook og Google opp i matfatet, og han tror dette er en forsmak på det flere kan vente seg.

– De tar tak i det som har vært mest lønnsomt, på områder man nesten har hatt lokale monopoler, og gjør det svært konkurranseutsatt. Jeg tror få bransjer kommer til å kunne leve helt i fred i fremtiden, sier han.

«Viser at det nytter»

Mørseth understreker at Digital Norway fremdeles er et oppstartsprosjekt, og mange brikker og strategier er ennå ikke på plass. Han kommer ikke til jobben med noen ferdig oppskrift, men målet er å bli sterkere gjennom samarbeid.

– Vi kan få selskaper og bransjer til å dele på tvers. I den digitale økonomien handler mye om skala, og da må vi hindre at vi sitter på hver vår tue, sier han.

Han viser til hvordan Silicon Valley er kjent for åpenhet og samarbeid som skaper innovasjon, og mener Nils Arne Eggen bygde Rosenborgs storhetstid på samme prinsipp – åpenhet mot andre som ble møtt med åpenhet tilbake. Konkurransen går da ut på å utnytte felles lærdom best mulig.

– Mediebransjen kan ha mye å lære av hvordan olje og gass jobber, og mange andre bransjer kan lære av hvordan DNB har jobbet for å posisjonere Vipps, sier han.

Mediebedriftene har i mange år forsøkt å samarbeide, blant annet om betalingsløsninger, men lite har kommet ut av det. Banknæringen kan derimot vise til fellessuksesser som Bankaxept, som har gitt Norge ekstremt effektive betalingssystemer.

– Banknæringen er en suksesshistorie som viser at det nytter å samarbeide, sier han.

Syretesten

Mørseth understreker at dette ikke skal være et prateforum, det skal yte konkret hjelp. Og han mener både store og små norske bedrifter kan bli styrket av samarbeidet.

– Testen blir om vi klarer å levere tjenester som alle disse selskapene faktisk har nytte av. Ellers blir vi bare nok en aktør som skal snakke høyt om hvor viktig det er å digitalisere, sier han.

Han sier det kan være aktuelt å gå inn med eksperter for å løse konkrete enkeltproblemer for selskaper.

– Da må det vel skje mot betaling?

– Ja, men vi skal være noe annet enn et konsulentselskap. Vi er drevet av næringslivet selv og vil bringe inn folk som sitter i bransjene i dag. Vi jobber åpent og deler så mye som mulig, og skal ikke jobbe for profitt eller utbytte, sier han.

Han sier det først er nå teamet settes sammen, og han er usikker på hvor mange som vil være ansatt i selve organisasjonen.

– Det viktige er ikke hvor mange det er ansatt i senteret, men hvor mange eksperter vi kan knytte til oss i ulike former. Størrelsen på nettverket er viktigere enn størrelsen på selskapet, sier han.

Ikke robotene

Mange snakker i dag om hvordan robotisering endrer næringslivet, eller «disrupter» som det ofte kalles når næringer endres brått.

– Det virkelig disruptive er ikke å drive robotisering av industrien. Det er på mange måter å gjøre det samme som i dag, bare mer effektivt. Det virkelig disruptive vet vi ikke hva er ennå, og noe av det viktige vi kan gjøre er å jobbe sammen og dele, sier han.

Mørseth mener mange i norsk næringsliv ikke er klar nok over utfordringene som venter. Slik har det vært for mediene og mange andre bransjer.

– Ingen av oss som satt og lagde aviser for noen år siden så hvordan det kom til å utvikle seg. Ingen trodde Facebook og Google skulle bli de største konkurrentene for annonseinntektene, eller at Airbnb skulle bli en stor utfordrer for hotellene eller Uber for drosjenæringen, sier han.

I dag ble det kjent at Adresseavisens nyhetsredaktør, Kirsti Husby, blir konstituert som sjefredaktør i avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Hør Bonde Tusviks power-dikt til pr- og reklamebransjen
Dette mener Sigrid Bonde Tusvik om bransjen. Hun underholdt med skråblikk da Årets Byrå ble kåret tirsdag kveld.
02:20
Publisert: