Facebook vil relansere sin nyhetsformidling ved hjelp av en ny «Nyheter»-fane og betalte partnerskap med nyhetsmedier.

Ifølge Washington Post skal nyhetsinnholdet blir kuratert av Facebook for nasjonal og lokal relevans. I USA starter utrullingen av den nye Nyheter-tjenesten allerede fredag, mens resten av verden får funksjonen tidlig i 2020.

Bakgrunnen for relanseringen er todelt. Ett faktum er at Google og Apple har vellykkede nyhetstjenester som gir brukerne nyhetsartikler basert på interesser og historikk. Apple har også lansert abonnementstjenesten News+, hvor brukerne betaler en månedlig avgift for tilgang til et bibliotek av nyheter. Ifølge Washington Post er mange nyhetsmedier tilbakeholdne til Apples tjeneste fordi den ikke gir nok inntekter til å være med der.

Falske nyheter

Den andre siden er at Facebook har slitt med å ha blitt et ansikt utad for spredning av falske nyheter og desinformasjon.

– Jeg vet folk har tvilt på oss og vår forpliktelse til journalistikk. Men med dagens lansering signaliserer vi at vi ønsker å være en forkjemper for storartet journalistikk, sier Campbell Brown, leder for Facebooks nyhetssatsing og tidligere CNN-journalist, til Washington Post.

Rundt 200 amerikanske nyhetsmedier er med fra starten, inkludert The Washington Post, News Corp., Buzzfeed News, Business Insider, Bloomberg, Fox News, NBCUniversal, USA Today og Los Angeles Times. Noen av nyhetspartnerne vil få betalt for å dele innhold med Facebook, inkludert Washington Post.

Ingen norske medier DN har kontaktet har hittil hørt noe fra Facebook om dette. Det er foreløpig ukjent når tjenesten kommer til Norge. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.