På Radiodager-konferansen i Oslo torsdag har administrerende direktør Lasse Kokvik i radioselskapet Bauer Media Group tenkt å slippe nyheten om at Radio 1 skal på luften igjen.
Nøyaktig når det skjer vil han ikke ut med. Nye Radio 1 skal sende på den ene kanalplasseringen Bauer Media har igjen i det nasjonale, digitale dab-nettverket. 20. september slutter NRK å sende på fm-nettet rundt Oslofjorden.
Kanalens røtter går tilbake til kommersiell lokalradios barndom midt på 1980-tallet. Etter hvert spilte Radio 1 hitlåter i fire storbyer og programledere som Bjørn Faarlund, Lars Eikanger, Rune Dahl og Jill Bottolfsen ble kjendiser.
Men i den kaotiske konsesjonsrunden i 2008-2010, da myndighetene avholdt hundrevis av såkalte skjønnhetskonkurranser mellom lokalradioer over hele landet, mistet Radio 1 fotfestet på fm-båndet og ble etter hvert lagt ned.
1 Hvorfor i all verden vekker dere til live en gammel lokalradiostasjon i 2017?
– Vi vekker til live norgeshistoriens største kommersielle radiomerkevare, Radio 1. Det er utrolig mange som har et sterkt forhold til Radio 1, som husker Radio 1 som den suksessen det var på 90-tallet. Nå skal Radio 1 igjen få lov til å begeistre hele Norge på riksdekkende radio, og det gleder vi oss veldig til.
2 Hvilken sammenheng har dette med stengingen av fm-nettet og overgangen til digital dab-radio?
– Med ny digital teknologi er det mulig å nå ut til hele Norge med langt flere kanaler enn tidligere på fm-båndet. Vi er i ferd med å legge bak oss et år hvor vi har lansert en rekke nye nasjonale, digitale radiokanaler – med stort hell. Parallelt med disse introduksjonene har vi jobbet mye med Radio 1, og er nær ved endelig å presentere dette for hele Norge.
3 Når alle har Spotify i lommen, hva skal vi egentlig med radiokanaler?
– Gjøre som vi alltid har gjort, og fortsatt gjør, nemlig høre på dem. Radio er i produktets natur et mye mer personlig treffpunkt mellom lyttere og musikk, enn spillelister og Spotify. Den trenden kommer ikke til å endre seg i årene fremover.
4 Blir det nyheter på den nye Radio 1, eller bare musikk?
– Når det gjelder innholdet på Radio 1, så holder vi kortene tett til brystet i denne delen av prosessen, men jeg kan røpe at vi ikke siden lanseringen av Radio Norge i 2008, har satset så stort. Vi er entusiastiske, og håper å overraske og begeistre publikum når den tid kommer.
5 Hvilken musikk hører du helst på selv?
– Heldigvis er det ikke min musikksmak som skal prege Radio 1, men takk som spør. Jeg ble tidlig miljøskadet av min far, som, etter å ha vært pikkolo på Amerikalinjen eller noe, tok med seg lyden av Motown hjem til platespilleren.(Vilkår)