Den sosiale nettverksgiganten Facebook har fått mye kritikk for dårlig applikasjoner og inntekter på mobile plattformer, men i det siste har de kunnet vise til høy brukerativitet rundt sine mobilannonser.

Dette er det imidlertid ingen grunn til å glede seg over, ifølge BTIG-analytiker Richard Greenfield.

I en analyse anbefaler han salg av Facebook-aksjen, og setter kursmålet til 16 dollar, ned fra 20,4 dollar per aksje i dag.

Ifølge Greenfield er nemlig Facebook blitt så desperate etter å få inntektsvekst at de nå oversvømmer tjenesten med reklame, og de lurer brukerne. Dette tror han kan føre til at folk slutter å bruke tjenesten.

Les også: Facebook åpner betalt promotering

Sladrer til vennene dine
Du har kanskje selv lurt på hvorfor du har fått Facebook-meldinger om at venner "liker" en mengde bedrifter i det siste. Ifølge Greenfield er ikke dette alltid ekte kjærlighet.

Han viser til flere annonser som han oppfatter som sleipe, blant annet en bilde-annonse for Walmart, der en hund sitter fast i katteluken på en dør.

- "Like" dette hvis du noen gang har hatt en slik dag, står det i annonsen.

Greenfield påpeker at de som "liker" denne siden trolig ikke har tenkt over at de dermed utbasunerer til alle sine venner at de "liker" Walmart, eller at de åpner for å bli spammet med fremtidig reklame for selskapet.

Krever ingen bekreftelse
- Mobilereklamene deres gjør det vesentlig bedre enn de på pc, men dette drives av at mobilreklamen tar større del av skjermen, noe som gjør den mer irriterende. Dessuten fører "pølsefingre" til at folk klikker på annonser uten å mene det , skriver Greenfield ifølge Businessinsider.com.

Han påpeker at Facebook nå gjerne plasserer "tilbud" midt i brukernes nyhetsstrøm, og mener mange klikker uten å mene det. På Facebook kreves det ingen bekreftelse før et slikt klikk sender reklamen videre til alle dine venner. Det kan være pinlig, og irriterende.

En eventuell brukerflukt fra Facebook ser imidlertid ikke ut til å ha startet riktig ennå. Nylig meldte selskapet at det har passert en milliard brukere.

Les også: Facebook åpner betalt promotering

<b>Facebook-løft etter Zuckerberg-uttalelser</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.