One Call er nykommer i det norske markedet på mobiltelefoni, og har tatt opp kampen med store etablerte virksomheter som Telenor og NetCom. På barometeret over kundetilfredshet scorer selskapet 83,7 prosent. Det er første gang en mobiloperatør kommer ut på topp av Norsk Kundebarometer.

– Dette var en fantastisk tilbakemelding fra markedet og viser at vi er kundeorienterte, sa administrerende direktør Øistein Eriksen i One Call da resultatet tirsdag ble gjort kjent ved Handelshøyskolen BI.

Mer enn 7.800 forbrukere har sagt sin mening om norske bedrifter i årets undersøkelse.

Fjorårets vinner, Flytoget, kom i år på andreplass, mens Hurtigruten er inne på en tredjeplass på årets liste. Begge disse er også vant med gode plasseringer fra tidligere.

Som vanlig er det mange bilforhandlere å finne på listen. På fjerdeplass ligger Skoda, mens Toyota og Audi begge er inne på topp-10 med henholdsvis sjette og åttende plass. Spesielt Toyota, som i fjor måtte trekke tilbake mange biler fra markedet, bør være tilfreds med plasseringen.

- En sjette plass er en sterk prestasjon når vi ser hva Toyota har vært gjennom. Det er en indikasjon på at de har håndtert problemene på en god måte. Samtidig viser det at Toyota her får igjen for å ha bygget opp kundenes tillit over flere år, fremholder Pål Rasmus Silseth, som er prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI i en pressemelding.

Høyt snitt
I snitt oppnår de 194 undersøkte virksomhetene 70,7 av 100 oppnåelige kundetilfredshetspoeng.

– Dette er det høyeste gjennomsnittsresultatet vi har målt i Norsk Kundebarometers historie. Det forteller oss at norske bedrifter gjennom de siste 7-8 årene har blitt flinkere til å gjøre kundene sine til lags, sier Silseth.

I bunnen av listen havner NSB, Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk, ICA Nær og Dagbladet.

Her er topplisten: