I fjor var nettleser-selskapet Opera et vekstselskap som hadde sluttet å vokse, på tross av all verdens vekst for mobilt internett. Deres gamle venner, mobilprodusentene, var i ferd med å forlate skuta, og Opera måtte ro fort for å erstatte inntekter i kraftig fall.

Selskapets var allerede godt i gang med å få innpass hos verdens store mobiloperatører, og trodde på vekst. Men investorene ville se pengene på bordet, og aksjekursen var på det verste halvert fra toppen i 2009. Det kunne gått ille.

- Vi ville vært et fallende selskap med den gamle modellen, sier administrerende direktør Lars Boilesen, til Dagensit.no i dag.

Men nå er historien en annen.

- Vi har vår beste omsetning noensinne og best inntjening noensinne, sier Boilesen.

Les også: Opptur for Opera

Opera Consulting?
Operas forvandling er større enn bare et skifte av beite.  

- De går fra å være et konsulentselskap til et programvareselskap, sier Christian Rom, analytiker i Carnegie.

For selv om Operas fulle navn er ”Opera Software” har selskapet i stor grad levd av spesialtilpassinger av programvaren på konsulentbasis.

- I 2009 kom våre inntekter fra desktop-versjonen og konsulenttjenester. Nå har vi bygget opp tv og operatørbusiness, sier Boilesen.

Operas gamle inntekter kom i stor grad som betaling for spesialtilpasninger av Opera til ulike mobiltelefoner. Nå er fokus flyttet til mobiloperatørene, og de kjøper i stor grad Operas standard programvare, forteller Boilesen.

- Vi har fokus på å lage et supert produkt for brukerne nå. Det hadde vi før også, men da brukte vi halvparten av tiden på en eller annen spesialversjon, sier Boilesen.

Dermed er det rom for å håpe på bedre marginer. For tradisjonelt har Opera fått økte lønnskostnader med på kjøpet når omsetningen økte. Slik er konsulentbransjen. Programvare kan gi mye større skalafordeler.

TV på nett
En del av årets opptur skyldes imidlertid mer av Operas tradisjonelle inntekter, men fra et nytt område.

- Phillips har sagt at de kommer til å legge nett-tv på alle sine tv-er innen to år, sier Boilesen.

Verdens tv-er skal nå på nett, og Opera har fått oppdraget fra mange store produsenter. Dette har allerede gitt inntekter, i form av konsulenttilpassing.

- Tv følger den gamle OEM- konsulentmodellen, pluss lisensinntekter, men det er enklere enn med telefoner, sier Boilesen,

Ny vekst
Opera har fått nye bein å stå på og er igjen et vekstselskap, men for 2011 tror Boilesen at det kreves enda et nytt bein for Opera.

- Vi må ha et nytt marked i 2011, sier han, og peker på muligheten for å tjene penger direkte fra kundene, blant annet gjennom reklame.

Rundt 70 millioner av Operas kunder gir nemlig så langt svært lite inntekter, og på tross av mye jobbing er det lite vekst å spore så langt. Dette er de kundene som selv har lastet ned Opera mini til sine mobiltelefoner.

Les også: 40 millioner verdiløse kunder?

Det siste året har imidlertid Opera hatt en vekst på hele 488 prosent i antall kunder som får Opera Mini via sin mobiloperatør, og dette ligger det penger i. Inntektene fra Opera Mini er nå på 40 millioner kroner i kvartalet, en dobling fra fjerde kvartal 2009. Mye av disse inntektene er lisensinntekter, som kan komme igjen år etter år hvis alt går etter planen.

Opera er vel og merke nødt til å fortsette denne veksten, ellers vil analytikere og investorer bli skuffet og sende aksjen på en ny tur ned i kjelleren. Hittil har det blitt tre himmelturer og nedturer på Opera-aksjen OPERA siden 2006.

Opera har nå 140 millioner brukere globalt, og er dermed Norges nest største selskap målt i antall kunder, etter Telenor, som nærmer seg 200 millioner. Målt i inntekter er det spillere i to forskjellige divisjoner, men Opera er nok likevel i ferd med å etablere seg som Norges største globale merkevare.

Les også: Opptur for Opera

Vraker Nokia, velger Windows (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.