Smarttelefonene begynte å bli allemannseie i 2010. En helt ny industri vokste frem på rekordtid. Apper har slått knockout på alt fra tradisjonelle medier til spillindustrien, som alle må se seg slått av mobilspill.
– Mobil er nøkkelen
I 2019 ble det lastet ned 204 milliarder apper via digitale økosystemer fra i hovedsak Google og Apple, og enkelte konkurrenter som rettet seg mot kinesiske brukere, ifølge en ny rapport fra AppAnnie. Det er fremvoksende markeder i Asia som står bak den største veksten.
I India ble antall apper tredoblet i løpet av 2019. I Kina og Indonesia var det over 70 prosent vekst i antall nedlastinger. Oppdateringer av allerede installerte apper inngår ikke i statistikkene.
– I 2020 er en ting helt klart: vår verden er i økende grad definert av mobilen. Mobil er nøkkelen for å vinne forbrukere over, sier analytiker Lexi Sydow how AppAnnie i en kommentar til analysen «The State of the Mobile».
I forrige uke var det 13 år siden Apple-grunnlegger Steve Jobs gikk på scenen og viste frem den første Iphone-modellen. Målet var å selge ti millioner enheter det første året. Målet ble så vidt passert. I 2010 ble det solgt 40 millioner Iphoner, og i 2018 hele 217 millioner.
Det er fem hovedtrender som opplever den største veksten inn i et nyt tiår: spill, finansteknologi, netthandel, videostrømmetjenester og nye typer sosiale nettverksapper – tilsvarende TikTok.
Brukere vil legge igjen 120 milliarder dollar i apper i år. Over 70 prosent av dette vil komme fra mobile dataspill – tilsvarende 86 milliarder dollar. Kina utgjør 40 prosent av mobilspillmarkedet.
– Hvis du sitter der og tenker «jeg har nettopp lært meg å kode, hva skal jeg gjøre?». Svaret er at du bør utvikle et spill, sier direktør Paul Barnes hos AppAnnie til The Guardian.
– Den nye slagmarken
Sammen med annonsering via smarttelefoner og brukerinntekter ventes å innbringe 360 milliarder dollar i 2020. Det var først i 2010 at den første dollarmilliarden ble nådd i inntekter.
Den globale inntektsveksten for mobilreklame har hatt en vekst på 26 prosent det siste året. Den norske verdiskapingen lå på tilsvarende 435 milliarder dollar i 2018. En tilsvarende vekst i 2020 vil gjøre at mobilinntektene passerer det norske bruttonasjonalproduktet.
Mobilspillmarkedet står foran store endringer som gjør at det ventes det vil passere 100 milliarder dollar i inntekter i 2020. Apple og Google vil lansere nye strømmetjenester for mobilenheter. Dette kan gi en ny vekst.
Verdens største mobiloperatører er i ferd med å rulle oppgraderte nettverk med femte generasjon mobilnettverk (5G).
«5G er den nye slagmarken. Mobilspill vil være de første til å høste frukter fra denne teknologien», skriver analytikerne hos AppAnnie i rapporten.
Dette kan øke gjennomsnittlig tid foran mobilskjermen, som i 2019 var på i gjennomsnitt tre timer og 40 minutter hver dag. Såkalte tilknyttede enheter, blant annet smarthøyttalere og overvåkning i hjemme, vil få en høy vekst.
Det betyr ikke at dagens smarttelefon vil avgå med en snarlig død, slik enkelte har spådd.
«Det neste tiåret innleder neste mobilfase med smarttelefoner som fungerer som det primære grensesnittet som vi benytter for å samhandle med omverdenen», skriver analytikerne.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.