Zedge samler og leverer gratis ringetoner, bakgrunnsbilder, temaer og spill på mobiltelefoner, og inntektene drives i all hovedsak av annonser.

Teknologiselskapet har kanskje gått under radaren for mange nordmenn, da selskapets primære marked er USA. Men på verdensbasis har selskapet nådd flere milepæler:

  • Lastet ned over 200 millioner ganger i Google Play Store og Itunes App Store, der det lanserte i henholdsvis 2009 og 2012.
  • Månedlig brukermasse på mer enn 30 millioner mennesker.
  • Fikk ifjor utmerkelsen «Best Apps of 2015» av Google – og var med det én av 50 apper Google trakk frem som de beste i USA ifjor.

Torsdag ettermiddag norsk tid noteres selskapet på New York Stock Exchange (NYSE).

– Vi skal ha en forholdsvis beskjeden markering i Trondheim, sier gründer og daglig leder Tom Arnøy (40), som flyr til New York i neste uke for en mer offisiell markering.

Skilles ut

Zedge har siden 2006 hatt en majoritetsaksjonær i amerikanske IDT Corporation, som nå gjør en såkalt spin-off av aksjene sine.

Det gjøres ved å skille ut Zedge, og la aksjonærene i IDT få selskapets aksjer i Zedge. Slik kan aksjonærene da selv bestemme om de vil selge seg ut eller ikke.

– Vi ønsker å akselerere veksten vår og være i posisjon for å reinvestere profitten tilbake i selskapet. IDT er opptatt av kontantstrøm og godt aksjeutbytte, noe som ikke er like forenlig med det vi ønsker å gjøre fremover. En spin-off danner for oss derfor en plattform for videre vekst, sier Arnøy.

I en melding til MarketWired skriver IDT at det forventer at aksjonærene i IDT vil sitte med rundt 83 prosent av aksjene i Zedge.

– Zedge har nå validert sin forretningsmodell og nådd punktet der det best kan nå sitt potensial som et uavhengig selskap med ressurser som kun legger trykk på økt vekst og verdiskaping, sier Howard Jonas, styreformann i IDT i meldingen.

Da tirsdagens forhåndshandel var avsluttet, kunne Arnøy se at selskapet var priset til cirka 500 millioner kroner.

Selv sier han at han ikke har noen konkrete planer for hva han skal gjøre med aksjene sine når selskapet nå noteres.

– Når det er sagt, så er jeg som administrerende direktør uansett nødt til å følge visse rutiner for opplysningsplikt og kanaler, og kan ikke kommunisere dette gjennom media, sier han.

Arnøy opplyser at Zedge ikke har vurdert å notere seg på Oslo Børs.

Sa nei

Arnøy forklarer at selskapets suksess kan tilskrives å ha forholdt seg tro til sin egen kjerne, og ikke hoppet på mulighetene som har dukket opp underveis.

– Litt flåsete pleier jeg å si at vi ikke har lykkes på grunn av tingene vi har gjort, men at vi har lykkes på grunn av tingene vi ikke har gjort. Når man er i vekst og begynner å få suksess, dukker det opp mange muligheter underveis. Hvis man hopper på disse, kan man miste trykk på kjernevirksomheten. Vi har vært istand til å stå imot eksternt press, hype, og beholdt trykk på tingene vi mener er riktige for oss i et langsiktig perspektiv, sier Arnøy. (Saken fortsetter under).

 

Arnøy trekker frem to eksempler på «hype» han priser seg lykkelig over å ha avventet med å satse på: Apples iOS på et tidlig stadium, og Facebook Apps.

– Da Facebook kom med Apps, så var det en vanvittig hype. Alle skulle lage det, og vi opplevde press fra folk rundt selskapet, styret, aksjonærer og investorer. Det samme skjedde da Iphone kom. Mange mente det var opplagt at man måtte lage en app, men Iphone la begrensninger på produktet vi skulle laget. Vi følte vi ikke var istand til å lage et godt, brukervennlig produkt, så da gjorde vi ikke det, sier han, og fortsetter:

– Samtidig visste vi at det gikk rykter om Google og Android. Etterhvert som vi fikk mer informasjon om det, valgte vi å satse på android til å begynne med, sier Arnøy.

– Har dere noensinne hatt muligheten til å selge dere ut?

– Hvorvidt vi har hatt muligheten blir spekulasjoner. Men jeg som gründer og administrerende direktør har underveis sett at selskapet har et langt større potensial, sier Arnøy.

Flagger ikke ut

Å holde seg til kjernevirksomheten er også en av grunnene til at selskapet har fortsatt å ha et hovedkontor i Trondheim, der det er rundt 50 ansatte. I tillegg har det avdelinger i Helsingfors og i New York.

Selv om selskapet nå noteres på NYSE, er det ingen planer om å flagge ut hovedkontoret. Snarere tvert imot. Arnøy ser nå etter de smarteste hjernene både på NTNU og internasjonalt.

– Vi har landet på at det er det riktige. Vi har flinke folk i USA, men mesteparten av produktutvikling og teknologi skjer her hjemme. Den konkrete planen er at vi skal skalere opp i Trondheim, og ansatte mye folk her. Vi er ledende på det vi holder på med, men potensialet er langt større, sier Arnøy.

 

LES OGSÅ OM:

Økonomistudium mister godkjennelsen med umiddelbar virkning dnPlus  (+)

Innovasjon Norge-sjefen skal gjøre Norge stort igjen. Hva snakker hun om? Innovasjonståketale dnPlus

Mot slutten av en æra: Kapitalisme 4.0 dnPlus (+)

Dropper eiendomsmegler: Selger millionboligen på Facebook dnPlus (+)

 

Brexit-podcast: It's complicated:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.