Byggevarekjeden Maxbo gjør sitt tredje forsøk på mobil-reklame ved hjelp av tilbudskuponger, som ifjor ble lovlig.

Drøyt 2000 mennesker har innløst rabattkuponger i hver av de to tidligere testene. Etter å ha mottatt en kupong, får man en ny melding der man kan takke ja til å motta fremtidige tilbud.

Maxbos mål er nemlig å samle inn mest mulig informasjon om kundene for å etablere en database med folk som har sagt ja til å motta reklame på mobilen.

- Men hittil har bare tre-fire prosent takket ja. Det er forståelig, ettersom dette er noe nytt for norske forbrukere. Jeg er selv livredd for å bli dynget ned med alle mulige gode og dårlige tilbud på mobilen, sier Ågot Benterud, markedssjef i Maxbo Stormarked.

Det vanligste er at kunden sender en tekstmelding og så får kupongen i retur på mobilen. Både Maxbo, Elkjøp, Vic og Esthetique gjør det slik.

Med Iphone kan man også laste ned egne programmer, apps, med kuponger. Deli de Luca har en slik app, som er lastet ned av 50.000 mennesker. Det har også 7-Eleven, Anton Sport og Hennes & Mauritz.

Gule Siders app er lastet ned 160.000 ganger. Der kan man klikke seg frem til rabatter og gratisvarer i butikker i nærheten, og satellittnavigasjon viser vei direkte til butikken. Systemet har allerede tiltrukket seg annonsører som Statoil, KappAhl og Peppes Pizza.

Jeanette Dyhre Kvisvik er daglig leder i Liquid Mobile Barcodes, som har laget kupongkampanjer for Narvesen, Elkjøp, 7-Eleven, Maxbo og Esthetique.

Hun viser til at svenskene tar ut rabatter og gratisvarer på kuponger for fem milliarder svenske kroner i året, ifølge selskapet som administrerer systemet for 7000 butikker i Sverige.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.