– Den starter ikke. Jeg vet ikke hva som har skjedd. Den kjørte i går, sier Fanny Ødegård.

Hun har nettopp kjøpt en gammel boble fra 1971 og lakkert den glinsende lilla. I dunkelt høstregn forsøker hun forgjeves å få start på den.

– Kanskje batteriet er flatt, sier hun, litt fortvilet.

23 år gamle Ødegård har ellers ingen grunn til å være fortvilet. Hun er i ferd med å gjøre karriere i en verden full av apper og ny teknologi. Bilen har hun kjøpt for å promotere selskapet sitt, utelivsappen Moodie.

Priser det til 50 mill.

Med appen skal 23-åringen blant annet spare folk for lange køer på utesteder. Med en geolokasjonsfunksjon kan appen fortelle hvor lang kø det er utenfor alle byens utesteder.

Knappe fem måneder etter lanseringen i mai i år har appen fått 3500 brukere og går med overskudd. Ideen kom, selvfølgelig, i en utelivskø.

– Jeg skjønner ikke hvorfor den ene timen inne på dansegulvet er så hellig at du vil stå to-tre timer i kø for å få den ene timen før det stenger, sier Ødegård.

To år etter har hun nærmest egenhendig hentet inn 4,5 millioner kroner til satsingen. Sist selskapet hentet kapital, ble det gjort med utgangspunkt i en verdsettelse av selskapet på 30 millioner kroner. Nå er Ødegård i gang med å hente inn ytterligere fem til syv millioner kroner. Denne gangen med utgangspunkt i en verdsettelse på 50 millioner kroner, som er satt med hjelp fra selskapets styreleder Stein Hegdal, som til daglig er partner i advokatfirmaet Sands.

Den pågående emisjonen er rettet mot fem til syv aktører, ifølge Ødegård, som fortsatt kontrollerer 75 prosent av aksjene i selskapet.

Fanny Ødegård ville egentlig bli pilot, og ideen om utelivsappen fikk hun da hun tok flytimer.
Fanny Ødegård ville egentlig bli pilot, og ideen om utelivsappen fikk hun da hun tok flytimer. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

– Jeg tror vi har kommet så langt på grunn av min evne til å hente kapital, sier hun.

– Hvis noen legger 100 millioner på bordet om to år, hva gjør du da?

– Da hadde jeg nok sagt nei. Mange synes jeg er gal som svarer dette. Jeg ønsker at min visjon kommer så langt som mulig før et eventuelt oppkjøp, sier Ødegård.

På eiersiden er også bitcoininvestor Sindre T. Jenssen, som har investert et millionbeløp og eier rundt syv prosent av selskapet. Han sier han ble overbevist av Ødegård.

– Hun la frem en veldig bra idé som virker realistisk. Hun hadde alt på plass av regnskap og det man har lyst til å se er på stell. Fanny er en veldig sterk person og veldig flink med mennesker. Jeg tror hun har det beinet i nesen som skal til for å drive en bedrift. Det er mye «hvis» selvfølgelig, men ideen hennes er veldig god, sier Jenssen.

Egenkapital startet med løver

Fanny Ødegård er oppvokst i Bærum. Etter videregående reiste hun til Sør-Afrika hvor hun sammen med kollega Herman Wilhelm Bøgeberg laget en dokumentarvideo om løvejakt som de solgte. Dette ble startkapitalen i Moodie. Uten høyere utdannelse eller teknologikompetanse opprettet hun selskapet høsten 2016.

– Jeg har lært så mye av bare å gå ut og feile. Jeg tror det er nøkkelen, å være uredd, sier 23-åringen.

Ødegård har signert en eksklusiv avtale med Oslo Taxi der brukere kan bestille taxi gjennom appen. Moodie får fire prosent av inntektene fra hver taxitur.

– Jeg har vært svært opptatt av å lage forretningsmodellen fra start. Jeg tror det er mange oppstartsselskaper som tenker motsatt, som har en genial idé, men ikke tenker på hvordan man skal tjene penger. Det tror jeg det er viktig å gjøre fra dag én, sier Ødegård.

Fanny Ødegård står bak en app for alle som er lei av å stå i kø på byen.
Fanny Ødegård står bak en app for alle som er lei av å stå i kø på byen. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

Unik partner for Oslo Taxi

Oslo Taxi forklarer samarbeidet slik:

– Moodie retter seg direkte til en ung målgruppe som har lav kjennskap til taximarkedet og ikke minst lav lojalitet til taxisentralene. Ved å bli en del av Moodie-løsningen får vi en unik tilgang til denne målgruppen, sier informasjonskonsulent i Oslo Taxi, Tone Tufte.

Hun legger til at dette er det første partnerskapet av denne typen Oslo Taxi har inngått.

De siste fem månedene har Moodie hatt 50.000 kroner i inntekter. Neste år forventer Ødegård rundt 150.000 brukere og millionomsetning.

Ødegård har signert en eksklusiv avtale med Oslo Taxi der brukere kan bestille taxi gjennom appen. Moodie får fire prosent av inntektene fra hver taxitur.
Ødegård har signert en eksklusiv avtale med Oslo Taxi der brukere kan bestille taxi gjennom appen. Moodie får fire prosent av inntektene fra hver taxitur.

Fryktet at Telenor skulle rappe ideen

Ødegård har forsøkt å få til et samarbeid med en rekke store selskaper, deriblant DNB og Telenor. Hos Telenor gikk det ikke så bra da hun solgte inn ideen i en såkalt pitch.

– Jeg hadde en pitch der, og de ønsket at jeg sendte alt materiale, som jeg heldigvis sa nei til. Da var ideen fortsatt ganske ny og jeg var som gründer veldig overbeskyttende, sier hun.

Hun forteller at hun sa hun kunne komme innom flere ganger, og at da hun var der neste gang satt Telenor helt stille og prøvde å suge til seg informasjon. Etterpå fikk hun en epost hvor Telenor skrev at selskapet hadde tenkt på en lignende idé.

– Dette var en ekstrem skummel tilbakemelding, så jeg måtte sende en ganske streng mail tilbake fra Moodies juridiske rådgiver. Jeg hadde hørt fra mange at Telenor har vært gründernes verste mareritt og stjålet ideer, så jeg måtte bite fra meg for å være på den sikre siden, sier Ødegård.

Telenor avviser kopi

Telenor avviser at det forsøkte å stjele Ødegårds konsept.

Kommunikasjonssjef Anders Krokan i Telenor.
Kommunikasjonssjef Anders Krokan i Telenor. (Foto: Telenor)

– Moodie kom til oss for å presentere konseptet sitt. Da opplevde vi det som viktig å lytte til det hun hadde å si og hadde selvfølgelig aldri til hensikt å kopiere Moodie-konseptet. Ideen vi fortalte henne om var unnfanget lenge før vi hadde hørt om Moodie, og det var et helt annerledes konsept som vi uansett ikke går videre med, sier kommunikasjonssjef Anders Krokan i Telenor.

Han sier at selskapet har et tett og godt samarbeid med flere gründere allerede, og at enhver som kommer til selskapet med mål om partnerskap kan være helt trygg på at Telenor forholder seg profesjonelt til det.

Slik fungerer appen

Kort fortalt skal appen gi deg full oversikt over hva som skjer på byen. Når den er ferdig utviklet, skal den kunne fortelle deg hvor lang kø det er på utesteder. Utestedene som er kunde av appen skal kunne markedsføre arrangementer og tilbud. Du kan bestille taxi, mat og samkjøringstjeneste, og kommunisere med venner som er på appen og si hvor man er. Eller, eventuelt gå i såkalt «ghost mode» hvis man ønsker å unngå folk.

Selskapet har signert flere titall utesteder i Oslo og Bergen og jobber med et månedlig abonnement for at utestedene skal være synlig på plattformen. Det koster selvfølgelig for utestedene, som inntil videre har en gratis prøveperiode ut året.

Ødegård er også i gang med å utvikle en funksjon for elektronisk inngang og garderobeløsning der hun og selskapet tar en andel på to prosent av hver elektronisk billett.

– Utelivsbransjen er en bransje som ikke er blitt rørt på nærmere 150 år. Du får fortsatt papirlapp når du skal henge fra deg jakken, sier Fanny Ødegård.

Selskapet er også i kontakt med en større aktør for bestilling av nattmat gjennom appen.

Innovasjon Norges direktør for gründer og oppstartsbedrifter, Pål T. Næss, sier at ny teknologi kommer til å fortsette å utfordre, forenkle og endre flere bransjer:

– Det er positivt at norske gründere utnytter de mulighetene som teknologien gir og utvikler nye løsninger som kan bidra til en bedre måte å bruke og tilby tjenester på.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Dette spillet har hatt enorm vekst det siste halvåret med 95 millioner nye brukere
Fortnite kan likevel ikke måle seg med en syv år gammel gigant.
00:49 Min
Publisert: