MTG har på internasjonalt nivå de siste fem årene satset store beløp på å finne nye digitale inntekter, i forretningsområder som for eksempel e-sport eller multikanalnettverk. Dette har konsernet hovedsakelig gjort ved å kjøpe opp eller investere i vekstselskaper.

Nå satser MTG i Norge på en litt annen måte: Selskapet inviterer gründere inn i samarbeidsprosjekter, der en av MTGs tv-, radio- eller digitalvirksomheter er sponsorer for prosjektet.

Den nye avdelingen kalles for MTG Ignite, og skal være et «kreativt veksthus», som skal kunne akselerere prosjekter gründerbedrifter har planer om, men muligens mangler ressurser eller nettverk til å gjennomføre.

– Vi skal ikke være venture-kapitalister eller ha som mål om å kjøpe opp selskapet når vi er ferdig med prosjektet. Men vi skal være et veksthus for bedrifter, der vi skal finne synergier og vokse sammen med gründerbedrifter, sier digitaldirektør Trygve Refvem i MTG Norge.

Han blir sjef for satsingen i MTG.

– Dette er en erkjennelse av at vi kan det vi driver med, mens andre kan mye annet. Da kan man enten velge å ansette en masse folk, eller kjøpe opp mange selskaper. Men vi tror det kan være lurere å samarbeide med selskapene om å utvikle unike og gode ideer, sier Refvem.

Refvem sier at MTG Ignite kun vil samarbeide med selskaper som har relevans til en av virksomhetene i MTG-systemet, og at formen på samarbeidet må vurderes fra sak til sak.

– Men vi innleder ikke samarbeidet med en diskusjon om hvilken eierandel vi skal ha nå eller senere. Vi skal finne ut av hvordan vi kan tilføre mest verdi for disse selskapene, og hvordan de kan tilføre oss verdi. Så har MTG også en venture-arm som følger med, men denne vil stille på lik linje med alle andre venture-selskaper skulle det bli aktuelt med finansiering i selskapene som vi har gjort prosjekter med i MTG Ignite. Vi er ikke favorisert, sier Refvem.

TVNorge-flopp og Alan Walker-manager

Et av selskapene som er bidragsyter til et av prosjektene MTG Ignite jobber med MTG Ignite er The Future Group.

Selskapet, som har hentet over 400 millioner kroner fra investeringsselskapene til Johan H. Andresen, Kjell Inge Røkke og John Fredriksen, er mest kjent for å ha floppet med TVNorge-satsingen «Lost in Time» tidligere i år.

Musikkprofil og Alan Walker-manager Gunnar Greves selskap MER har samarbeidet med MTG Ignite.
Musikkprofil og Alan Walker-manager Gunnar Greves selskap MER har samarbeidet med MTG Ignite. (Foto: Berit Roald / NTB scanpix)

Men selskapet holder det gående, og har sammen med MTG Ignite og Gunnar Greves plateselskap MER jobbet med å utvikle interaktiv historiefortelling i vr, i forlengelsen av musikkvideoer. Ifølge MTG skal dette kunne være en helt ny måte der man kan oppleve og interagere med musikk og artister.

Satsingen skal lanseres allerede til høsten.

Tar Paradise-suksess videre

MTG Ignite har også knyttet seg til appselskapet Lavo. Sammen med Lavo utviklet MTG en slags videreutvikling av Paradise Hotel, der de 24 deltagerne fikk tilgang til Lavo-appen inne på hotellet. Appen muliggjør livestrømming av vertikal video for publikum på mobilen. Deltagerne på Paradise Hotel strømmet «behind the scenes»-innhold gjennom appen, som ble aktivt brukt av opp mot 40.000 seere i løpet. Nå skal de samarbeide om lignende løsninger for andre MTG-kanaler og programmer.

Det siste selskapet man samarbeider med heter Fancy Pants, og er gründet av Kai Myhre. Fancy Pants er allerede på plass i MTGs lokaler, og skal videreutvikle sin plattform for matoppskrifter og instruksjonsvideoer for mat sammen med MTG.

Også andre mediekonsern gjør lignende satsinger mot gründerselskaper, med varierende virkemidler. DN skrev nylig om hvordan TV 2 og andre mediehus i Bergen nå flytter inn i samme bygg som en rekke teknologiselskaper – og blir prøvekaniner for nye tekniske løsninger.

Mediekonsernet Schibsted, som eier aviser som VG og Aftenposten, eier Schibsted Vekst, et eget selskap for investeringer i eksterne gründerbedrifter, og gjør typisk investeringer tidlig i gründerfasen.(Vilkår)