Helt siden Apples digitale musikkbutikk «Itunes Store» åpnet i 2003, har det digitale musikksalget økt årlig. Nye tall viser nå at 2013 ble det første året med synkende salg for den amerikanske musikkindustrien, melder Billboard.

Itunes står for over 40 prosent av all solgt musikk i det amerikanske markedet.

Streaming får skylden
I fjor falt musikksalget med 5,7 prosent, fra 1,34 milliarder solgte enheter i 2012 til 1,26 milliarder. Det viser tall fra Nielsen Soundscan, en informasjonstjeneste som samler inn informasjon om salg av musikk i USA og Canada.

Tallene for streamet musikk, tilbudt av tjenester som Spotify og Pandora, er ennå ikke offentliggjort. Toppsjefer i musikkindustrien vedgår likevel at streamingtjenester har skylden for nedgangen i salget.

Nordmenn med på laget
Plateselskapet Universal Musics oppkjøp av Capitol Music Group ga selskapet den største markedsandelen, og sto bak 38,9 prosent av alle digitale enheter som ble solgt i fjor.

Sony Music Entertainment hadde ifjor en markedsandel på 29,5 og Warner Music Group, som i november signerte norske Envy, var tredje største aktør med 18,7 prosent.

All musikk er likevel ikke til salgs. Her kan du lese D2-saken om artistene som gir ut musikken sin gratis.

The 20/20 Experience, det tredje albumet til popartisten Justin Timberlake, var det mestselgende albumet i 2013 med 2,4 millioner solgte enheter.

Singelen Blurred Lines av Robin Thicke, T.I. og Pharrell toppet singellistene med nesten 6,5 millioner solgte enheter.

Les mer om musikk på DN.no:
Han laget tidenes beste debutalbum
Norske artister sliter i streaming-markedet
Betaler 0,008 dollar per sang (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.