Mens reiselivsbransjen som helhet led store tap under pandemien, har én liten del av næringen gått mot strømmen. Få har hatt et like travelt år som bildelingsselskapene.

Da DN snakket med daglig leder Even Heggernes i Nabobil i juli i fjor mente han selskapet lå an til en 62 prosent økning i omsetningen sammenlignet med 2019. Det var en underdrivelse, viser fasiten for fjoråret, som røper at inntektene i 2020 vokste ytterligere – opp over 80 prosent fra 2019.

– Vi hadde tidenes sommer i fjor, konstaterer Heggernes.

Nabobil ble lansert i 2015 og tilbyr nå 8500 registrerte biler i hele landet. Bildelingstjenesten gjør det mulig for flere personer å bruke samme bil, enten gjennom utleie av biler eller felles bilparker. Selskapet tar mellom 20 og 25 prosent av leien, avhengig av om selskapets åpningsteknologi er installert i bilen eller ikke, som går til forskning og administrasjon.

Koronavinner

Nabobil-sjefen forklarer at selskapet har tjent godt på reiserestriksjoner og stengte landegrenser. Med ingen andre steder å dra, så reiselystne nordmenn seg nødt til å feriere i Norge.

– Så å si alle nordmenn var i Norge i fjor. Det førte til ekstreme volumer og et vanvittig bra år. Vi går jo rundt og sier at vi er en slags koronavinner, hvis det kan sies.

Ved første øyekast kan det ferske årsregnskapet for 2020 gi inntrykk av at Nabobil forverret inntektene kraftig. Totalt sett omsatte selskapet for 26,5 millioner kroner, mot 45,6 millioner året før.

Heggernes omtaler derimot 2019 som et år med «kunstig høye» inntekter og viser til at noen av Nabobils eiendeler det året ble solgt til den amerikanske aktøren Getaround for 21,7 millioner kroner. Det skjedde i forbindelse med at Getaround også kjøpte opp hele virksomheten for over 100 millioner kroner.

Trekker man fra dette salget ender inntektene på 18,6 millioner i 2020, mot 10,2 millioner i 2019, som for øvrig også var et rekordår for bildelingsselskapet.

Hoppet over noen steg

Uten oppkjøpet til Getaround ville Nabobil endt med et tap på litt over fire millioner i 2019. Til sammenligning oppnådde selskapet et positivt resultat på 1,5 millioner gjennom rene salgsinntekter i 2020.

Ifølge Heggernes har festen bare så vidt begynt. Han tror pandemien har latt den relativt nye bildelingsnæringen hoppe over flere steg i etableringsfasen.

– Bildeling er fortsatt i en modningsfase, og pandemien har akselerert prosessen med ganske mange år. Mange har fått teste ut bildeling mye tidligere enn det de ville gjort hvis pandemien ikke hatt funnet sted.

Selv om koronaviruset etter hvert vil ta mindre plass i livene våre og samfunn verden over gradvis åpnes opp igjen, ser Nabobil-sjefen lyst på fremtiden. Han påpeker at det «egentlig bare har gått en vei siden Norge begynte å åpne opp igjen i fjor», og understreker at han ikke tror et mer normalisert samfunn vil bremse næringens vekst.

– Vi kommer helt sikkert til å se at folk reiser utenlands igjen, men bildeling er blitt en naturlig del av folks mobilitetsbehov.

Nabobil konkurrerer blant annet mot Bilkollektivet, Vy Bybil og Hyre. Det mener Heggernes er med på å løfte det fremvoksende markedet.

Hyre leverte også sterkere resultater i fjor. Selskapet hadde en inntektsøkning til 48,3 millioner kroner, fra 12 millioner kroner i 2019. Dermed snudde de et underskudd på 18,6 millioner kroner i 2019 til et overskudd på to millioner i fjor.

Vy Bybil har ennå ikke lagt frem årsregnskap for 2020. I 2019 fikk selskapet et underskudd på 18,5 millioner kroner. Heller ikke årsregnskapet til Bilkollektivet er klart. De endte med et resultat på 618.000 kroner. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.