– Vi er avhengige av konkurranse på like vilkår for å stimulere til innovasjon på læremiddelmarkedet, sier Kristin Vinje fra Høyre i en pressemelding.

Utdanningskomiteen på Stortinget har behandlet et representantforslag fra Arbeiderpartiet om en strategi for digitalisering i skolen. Komiteens medlemmer er enige om at det må åpnes for et større mangfold i det digitale læremiddelmarkedet.

De siste månedene har DN skrevet flere saker om det digitale læremiddelmarkedet og innkjøpsordningen NDLA som gjør det vanskelig for nye aktører å etablere seg. Elevorganisasjonen, Lektorlaget og Utdanningsforbundet har beskrevet NDLA som lite nyskapende og begrensende på muligheten til å velge andre digitale læremidler.

– Det er bekymringsfullt hvis NDLA begrenser skolenes pedagogiske valgfrihet, sier Vinje.

Stortingets utdanningskomite mener tradisjonelle og delvis fastlåste strukturer i markedet i for liten grad bidrar til utvikling av nye digitale læremidler.

– Det er nå for vanskelig for nye edtech-bedrifter som utvikler gode læremidler som ønskes av skolene, å få innpass i lærebokmarkedet. Den store taperen er elevene, sier Marianne Aasen fra Ap i samme melding.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.