Torsdag kunngjorde selskapet at dets konsernsjef i mer enn 20 år, Reed Hastings, går av som leder. Overtagerne er Greg Peters, som går fra driftsdirektør til medkonsernsjef sammen med konsernsjef Ted Sandos.

«Styret har debattert overtagelsesplanen i flere år, (selv grunnleggere er nødt til å utvikle seg!)», skriver Hastings i et innlegg på Netflix's bedriftsside.

De tre mennene har jobbet sammen de siste 15 årene, og ifølge selskapet er dette skiftet kun formelt.

«Styret og jeg mener dette er riktig tidspunkt for å fullføre lederbyttet», skriver han videre.

I etterhandelen torsdag steg Netflix-aksjen med seks prosent.

Planlagt bytte

Hastings grunnla Netflix sammen med Marc Randolph i 1997. Randolph begynte som administrerende direktør, men Hastings tok raskt over.

Det kommer ikke som noen overraskelse at Hastings nå velger å gå av, da 62-åringen i flere år har signalisert et lederskifte.

I juli 2020 rykket Ted Sandos opp til medkonsernsjef, mens Greg Peters fikk rollen som driftsdirektør. I løpet av de siste 2,5 årene har Hastings i økende grad delegert lederskapet til de to.

– Siden Reed begynte å delegere lederskapet til oss, har Greg og jeg bygget en sterk driftsmodell basert på våre felles verdier og likesinnede tilnærming til vekst, sier Sandos.

– Jeg føler meg ydmyk og privilegert som får bli medkonsernsjef i Netflix, sier Peters.

Knuste estimatene

Netflix sikret 7,66 millioner nye abonnementer i fjerde kvartal, og gikk med dette langt over Wall Street-estimatet på 4,5 millioner abonnementer.

Til sammenligning var økningen på 2,41 millioner abonnementer i kvartalet før. Også dette resultatet var høyere enn det som var ventet på forhånd.

Omsetningen var på 7,85 milliarder dollar, og dermed i tråd med det konsensus hadde ventet på forhånd. Inntjeningen var på 0,12 dollar per aksje, og er noe lavere enn resultatet for fjerde kvartal 2021.

Rapporten viste videre at Netflix passerte 230 millioner abonnementer i fjerde kvartal.

Vil sikre abonnementer

Den overraskende økningen i antall abonnementer skyldes blant annet Netflix' nye satsing på rimeligere abonnementer.

Siden tidlig november i fjor har selskapet satt inn tiltak for å gjøre det mer attraktivt å abonnere på Netflix. Nylig lanserte det et rimeligere abonnement: «Basic with Ads», som er en annonsestøttet abonnementsplan. Abonnementet koster syv dollar per måned, og er tre dollar billigere enn standardabonnementet.

I en tid der forbrukere blir mer forsiktige med hva de bruker penger på, kombinert med økt konkurranse fra Apple og Disney, bør abonnementsplanen kunne hjelpe Netflix med konkurransedyktigheten, skriver Forbes.

Lave driftsmarginer

Når det gjelder driftsmarginer, er fjerde kvartal som regel Netflix' svakeste. Høye markedsførings- og innholdsutgifter gjør at selskapet venter enda svakere marginer i denne omgang. Netflix anslo i forkant at de hadde marginer på omtrent fire prosent, mot marginene på åtte prosent i samme periode 2021, ifølge Forbes.

Også marginene slo alle forventninger. Selskapet kunne rapportere om marginer på syv prosent for fjerde kvartal 2022.

Årsaken til det opprinnelige anslaget på fire prosent, var lanseringen av «Basic with Ads», samt en økende valutamotvind. Den amerikanske dollaren har også styrket seg det siste året, noe som har en relativt stor innvikling på Netflix's marginer, skriver Forbes.

Omtrent 60 prosent av dets inntekter kommer fra utlandet, samtidig er kostnadsbasen som regel i form av dollar. Det medfører et misforhold mellom selskapets inntekter fra utlandet, og de faktiske utgiftene. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.