I februar kjøpte giganten Nets seg opp fra drøyt 60 til 100 prosent av aksjene i den superlønnsomme gasellevinneren Edigard as i Kristiansand i vår. Gründerne fikk de siste årene ut tilsammen rundt 50 millioner fra selskapet de hadde skapt og ble invitert til feiring og festmiddag på Østmarkseteren restaurant 23. mars, betalt av Nets.

Det ville ikke ekteparet Jørn Heimstad (65) og Wenche Waal (63) og nevø Rune Heimstad (45) høre snakk om. De regnet ut hva reisen til Oslo ville koste og ga dette beløpet til Krisesenteret og oppfordret Nets til å gjøre det samme.

Festmiddagen ble kansellert.

Tenker annerledes

– Dette er vel et eksempel på at vi er skrudd sammen på en helt annen måte enn store konserner. Som gammel raddis vil jeg gjerne at det vi gjør skal ha positiv betydning for mange, ikke bare økonomisk for oss. Jeg er dessuten dyslektiker og tenker nok derfor annerledes. Jeg har blant annet ansatt ganske mange folk i min tid, men aldri lest en cv. Jeg stoler på magefølelsen, sier Jørn Heimstad og smiler når DN møter gründerne hjemme ved Dueknipen med utsikt over Kristiansand sentrum.

Her, i den påbygde privatboligen, holder fortsatt Edigard as til i underetasjen frem til selskapet flytter til andre siden av byen på nyåret.

Det som startet med en idé om å effektivisere store selskapers utsendelse av fakturaer, er blitt til en vekstkomet. I år går 75 millioner transaksjoner gjennom selskapet. Siden 2013 er omsetningen seksdoblet og resultat før skatt har økt fra minus snaut fire millioner til pluss 31,5 millioner.

– Vi går inn der vi kan bevege oss kjapt, legger en plan på typisk fem til åtte år før vi skal selge oss ut og gå i gang med noe nytt, forklarer Heimstad.

– Ja, selskapene skal aldri bli noen baby. Vi skal utvikle, bygge opp og selge, sier Wenche Waal.

– Og vi vil ikke være med på å bygge opp store organisasjoner. Vi har en helt annen filosofi enn for eksempel Nets. De slanker gjerne nedenfra og bruker masse midler på toppen av organisasjonen. Slike selskaper tar kortsiktige hensyn fordi de er børsnotert, sier Heimstad.

Nå går gründerne i gang med et nytt prosjekt. De har etablert selskapet Ink as, der Jørn Heimstad og Wenche Waal eier 50 prosent mens nevøen Rune Heimstad eier resten.

– Vi begynner jo å trekke på årene. Nå er det Runes tur til å løpe, sier Jørn Heimstad og smiler til nevøen.

– Hva skal dere gjøre i Ink as?

– Nå skal vi se hva vi kan gjøre i inkassobransjen. Kort fortalt handler det om å sette sammen teknologi som kan effektivisere driften for på den måten å få ned kostnader og gebyrer, sier Rune Heimstad.

Glimrende idé

Rune Løbersli (53), med fem års fartstid fra Nets, overtok som daglig leder for Edigard i sommer. Nets er et dansk-norsk it-konsern som er blant Nord-Europas største tilbydere av betalingskort og elektroniske betalingsløsninger.

– Selskapet er bygget på en glimrende idé og gründere som klarte å utvikle et meget godt produkt med god hjelp fra flinke folk. Vi er ikke så mange, rundt 15 totalt, hvorav fem-seks i Kristiansand. Nets investerte i selskapet i 2013 og sammen med gründerne har vi utviklet selskapet til en kommersiell suksess. Vi har høy omsetning, og tjener bra med penger, sier Løbersli når DN treffer ham i sokkeletasjen i gründerparet Heimstad/Wahls bolig.

I februar flytter selskapet til motsatt side av byen.

– Alle store selskaper innen såkalt B2C, altså business to consumer, sender ut fakturaer. Noen sender hundretusenvis, det være seg alt fra mobilselskaper, kredittkortselskaper, inkassoselskaper og strømleverandører. Og kundene vil ha fakturaen på forskjellige formater. Min svigerfar på 84 vil ha den på papir, mens min datter vil ha den på mobil. Vi tar kundenes data og sørger for at fakturaene blir sendt i riktig format til de riktige kundene. Det er vårt produkt, sier han og nevner KLP, Amedia og Fjellinjen blant de større kundene.

– Men hvor lenge vil milliardkonsernet Nets la dere holde på her i Kristiansand, før Edigard flyttes til Oslo, der ledelsen tross alt er nå, eller til hovedkontoret i København?

– Nets er tydelige på at dette fortsatt skal drives på en armlengdes avstand. Kombinasjonen Edigards teknologi og spisskompetanse og Nets markedsapparat og finansielle tyngde er nøkkelen til suksess, sier Løbersli.

– Men du, hva med oppfordringen fra gründerne om å donere pengene dere tenkte bruke til festmiddagen i mars til et veldedig formål? Tok dere den?

– Jeg synes det er kjempeflott at Heimstad/Waal valgte å donere litt av pengene fra salget til Krisesenteret. I og med Nets er et stort selskap, kommer det jevnlig utfordringer om å støtte ulike veldedige formål. Det er mange år siden Nets besluttet at vi på et selvstendig grunnlag velger hva vi skal støtte. Derfor følte vi det ikke var riktig å følge denne utfordringen.(Vilkår)

Thina Saltvedt håper #metoo-kampanjen gir aksept for å si i fra om uakseptabel oppførsel
Sjefanalytiker i Nordea, Thina Saltvedt, håper #metoo-kampanjen fører til at vi kan få flere historier om maktmisbruk opp og ut i lyset.
01:47 Min
Publisert: