De fikk tilbudet om å låne en leilighet i New York. Men med eieren på reise; hvordan i all verden skulle de få organisert henting og levering av nøkkelen?

Det var denne opplevelsen høsten 2015 som satte Arne Eivind Andersen (46) på ideen om å etablere et selskap som kan forenkle og automatisere overlevering av nøkler.

Prises til 27 millioner

Siden Sharebox ble etablert for to år siden, har selskapet fått produsert og plassert ut snaut 100 nøkkelskap i lokaler tilhørende Norgesgruppen og Reitan-konsernet; 55 i Norge, vel 30 i Københavnområdet og snaut ti i Stockholm. 7000 personer har lastet ned appen og er dermed betalende kunder eller brukere.

Men det koster å utvikle software og vokse. I fjor fikk selskapet en drøy million i omsetning og et underskudd på fire millioner.

– Denne problemstillingen med nøkkelutlevering har jo alltid vært der. Jeg tenkte jeg kunne løse dette med mobiltelefon og et skap ved bruk av kjent teknologi. Det er ikke noe rocket science. Utfordring er å lage systemene så gode og så enkle at alle kan bruke dem, sier Andersen når DN møter ham i selskapets lokaler på Hisøya like sørvest for Arendal.

– Ved utgangen av året vil vi ha 400 skap plassert ut. Vi satser nå i en rekke land. Etter Norge, Sverige og Danmark kommer Baltikum, mest av alt fordi Reitan har mange kiosker der. Så skal vi i gang i Spania, trolig før sommeren. Deretter blir det trolig Frankrike og Tyskland. Vi peiler oss inn mot storbyene og følger etter våre andre samarbeidspartnere som Lotel/Keybutler og bilutleieselskapet Hertz. Nå handler det om å finjustere forretningsideen og sette fart.

Til det trengs mer penger. Selskapet henter nå inn fem millioner kroner med en prising før emisjonen på 27 millioner kroner. Planen er å hente ytterligere fem millioner til høsten.

– Vi får nå inn kapital fra både eksisterende og noen nye investorer. Vi ønsker jo gjerne å få inn en industriell aktør også som kan bidra med mer enn bare penger, sier Andersen.

I år viser budsjettet 2,7 millioner i inntekter og tre millioner i underskudd. Men neste år skal Sharebox gå i balanse med vel ti millioner i inntekter og 1000 skap i drift.

Skal bli størst

Andersen legger ikke skjul på at han bedriver risikosport.

– Det er klart at dette er et risikoprosjekt. Det kan selvfølgelig gå galt. Og man sier gjerne at det er normalt å mislykkes tre-fire ganger får man lykkes. Men det har ikke jeg tenkt å gjøre, altså. Vi må tidoble antall skap og kunder for å tjene penger. Det mener vi er realistisk å nå inne utgangen av 2019. Allerede i år skal vi bli størst i Europa, sier Andersen og legger til at det så vidt han kjenner til er fem-seks konkurrenter i verden.

– Og om fem år?

– Da skal vi være størst verden og omsette for en halv milliard og levere en solid bunnlinje. Så her er det bare å «gunne» på. Blir vi bare store nok, får vi de store aktørene internasjonalt med oss. Vi er allerede i dialog med Airbnb der planen er en integrert løsning slik at kundene som leier via Airbnb også får beskjed om hvor de kan hente nøkkel. Drømmen er å få eksempelvis 7-Eleven world wide med på laget – med 60.000 lokasjoner. Eller Starbucks. Det hadde vært skikkelig moro. (Vilkår)

Skap med små rom som låses opp med mobilen og er utplassert i kiosker og på trafikknutepunkt, er forretningsideen til Sharebox.
Skap med små rom som låses opp med mobilen og er utplassert i kiosker og på trafikknutepunkt, er forretningsideen til Sharebox. (Foto: Tomm Wilgaard Christiansen)
Christian Ringnes om Hagens kunstkjøp: - Jeg er helt sikker på at det kunne passet på Ekeberg
Christian Ringnes åpner for å plassere Stein Erik Hagens selvlysende tre i Ekebergparken.
01:26 Min
Publisert: