Oppstartsselskapet Norkon var egentlig det personlige investeringsselskapet til gründerne Fredrik Nøring og Håkon Grepperud. De gikk sammen i 2014, for å ta i bruk teknologi de hadde vært med å utvikle i et forskningsprosjekt året før.

– Det gikk veldig bra det altså, det var ikke derfor vi sluttet. Vi tjente vel nok til å innrede første kontoret, sier Nøring som er daglig leder.

På den tiden jobbet han i DN, der han så at potensialet i teknologien var større, og i 2015 inngikk gründerne et samarbeid, der avisen også gikk inn på eiersiden.

Resultatet av satsingen ble plattformen DN Investor, som siden er solgt til flere mediehus – fra Børsen i Danmark til The Telegraph i Storbritannia.

Det er også bruksområder utenfor finans. Danmarks Radio bruker løsningen til å dekke pandemien, og i både Storbritannia og New Zealand brukes den til hesteveddeløp. Nye produkter er utviklet underveis, inkludert systemet bak DNs Fantasyfond.

Det er grunnlaget for at Norkon nå tar inn 25 millioner kroner, i en transaksjon som verdsetter oppstartsselskapet til 125 millioner, inkludert de nye pengene.

– Vi nådde et punkt der vi hadde såpass mye fremgang med produktene våre at vi ikke hadde muligheten til å gjøre den utviklingen vi ønsket. Vi måtte prioritere hardt. Vi kunne fortsette som det vi kalte «Norkon Classic», eller å gå en vei der vi kunne akselerere veksten, sier Nøring.

Skal dra på

Hittil er selskapet mer eller mindre bygget på egen hånd, og gründerne har tidvis gått uten lønn. Utenom 300.000 kroner fra DN i 2015, og en innsprøyting fra ansatte og aksjonærer i fjor kombinert med Innovasjon Norge-midler, har det ikke kommet inn ekstern kapital.

Arbeidet har gitt avkastning. Med en verdsettelse på 125 millioner kroner har de papirverdier i selskapet på henholdsvis 30 og 17 millioner kroner.

Christoffer Birch-Jensen med bakgrunn fra forskningsprosjektet er i dag sjef for forretningsutvikling og betydelig aksjonær med rett over fem prosent.

Norkon omsatte for omtrent ti millioner kroner i 2020, opp fra fire millioner kroner i 2018. Regnskapstallene for fjoråret er ikke klare, men selskapet opplyser at årlige abonnementsinntekter økte litt over 50 prosent i fjor. Disse inntektene utgjør over 80 prosent av omsetningen i dag.

– Jeg tror vi har brukt under 100.000 kroner på markedsføring så langt. Mye tyder på at vi har gode muligheter når vi nå skal skalere markedsføringsbudsjettet kraftig opp, sier medgründer og driftsdirektør Håkon Grepperud.

Selskapet har gått i pluss siden 2018, og reinvestert inntektene. Uten investormidler har dette begrenset seg til omtrent én nyansettelse i året. Nå skal staben dobles med 17 nye stillinger.

NHST satser

Her skal selskapet få hjelp av Idekapital, som står for 15 millioner i kapitalforhøyelsen. Tidligfasefondet forvalter 1,4 milliarder kroner, og partner Espen Agdestein går inn i styret sammen med investeringsansvarlig Frida Rustøen, som blir medlem og observatør.

– Det vi har sett er at Norkon har skapt noen fantastiske produkter og fått noen fantastiske kunder internasjonalt, sier Rustøen.

– Det er ikke så mye teknologirisiko med denne investeringen: Dette virker. Vår oppgave er å hjelpe til med å skalere opp internasjonalt, og bruke vårt nettverk og kompetanse for å bidra til det, sier Agdestein.

Konsernsjef Trond Sundnes i NHST (venstre), sammen med Håkon Grepperud, Frida Rustøen, Fredrik Nøring og Espen Agdestein.
Konsernsjef Trond Sundnes i NHST (venstre), sammen med Håkon Grepperud, Frida Rustøen, Fredrik Nøring og Espen Agdestein. (Foto: Elin Høyland)

Konsernsjef Trond Sundnes omtaler investeringen som viktig og strategisk.

Når etablerte konsern satser på ny teknologi kalles det gjerne «corporate innovation», og øvelsen har rykte på seg for å være vanskelig. NHST har tidligere forsøkt seg med franske Mention, som kostet 130 millioner i 2018. I 2020 ble investeringen nedskrevet med 80 millioner.

Om hvorfor akkurat Norkon lyktes sier Sundnes:

– Nøkkelen er å dra nytte av ulike fagmiljøers kompetanse, og her mener jeg Norkon-samarbeidet er et svært godt eksempel på et innovasjonsprosjekt for et mediehus: Vi koblet de beste finansjournalistene i landet med Norkon, som har vist en enorm leveringsevne på teknologi og produktutvikling.

Ikke Growth

Norkons planer inkluderer årlige abonnementsinntekter på 100 millioner kroner innen fire til fem år. For å lykkes med dette trenger de minst 55 millioner kroner til de neste par årene.

Idekapital står klare med mer om utviklingen går som fondet tror. Det nye alternativet Euronext Growth, der norske vekstselskaper har hentet store penger siden 2020, er ikke et alternativ. Her har verdsettelsene kollapset etter et rush av 109 nye selskaper inn.

– Vi har en horisont som er ganske lang. Jo lenger vi kan utvikle selskapet sammen med Håkon og Fredrik, jo bedre er det for oss. Vi ser ikke for oss noen exit via Growth neste år, og om det var deres hensikt hadde det vært meningsløst å ha oss som investor, sier Agdestein.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.