Utviklerne bak de mest populære norske iPhone-applikasjonene ruster seg nå til iPad-hysteriet ankommer Norge.

Selv om det er vanskelig for alle i verdikjeden å tjene penger på applikasjoner til iPhone og iPad er det flere tilbydere av utviklingstjenester i Norge. Utvikling av mobile applikasjoner har blitt en egen retning i it-bransjen.

Norske Apphuset brukte Twitter til å be om tips til gode iPad-applikasjoner.

- Veldig mange av forslagene kom fra arkitekter, som er interessert i å bruke brettet som et kreativt hjelpemiddel. iPad er jo det perfekte portfolio-verktøyet, enten det er fotografer eller arkitekter som ønsker å vise frem arbeidsmappene sine, sier daglig leder Leiv J. Fasmer i Apphuset til Dagens Næringsliv. Han har lovet å belønne det beste forslaget med nettopp en iPad.

Også hos arkitektene i Snøhetta er iPad et hett tema.

Snøhetta-arkitekt Filippo Gazzola bekrefter at Ipad er en snakkis på kontoret. Han skal selv sikre seg nyvinningen, som nå selges i USA.

- Det er jo en god unnskyldning for å besøke kontoret i New York. Jeg ser for meg at vi kan presentere prosjekter, ha videopresentasjoner og kanskje lage skisser på Ipad, sier arkitekt Filippo Gazzola i Snøhetta til Dagens Næringsliv.

Mediabrett
I Apphuset tror de konsum av nyheter og kultur blir de store bruksområdene for iPad. Mange avishus jobber nå med å finne ut hvordan de kan tilpasse sine produkter til den nye surfetavlen.

Dette kan gjøre at elektroniske nyheter nærmer seg magasinformatet igjen og fjerner seg litt fra dagens nettaviser.

- Det blir større bilder, billedkaruseller og videoer som styres ved hjelp av enkle navigasjonsmuligheter på skjermen. Ikke minst har vi tro på integrasjon med sosiale medier. Nå man for eksempel leser en bok på Ipad, kan man merke innhold og dele direkte på sosiale medier som Twitter og Facebook, sier Fasmer.

Nyhetsmediene må derimot tilpasse seg nye lrav fra brukerne. Produkter som iPad vil fremtvinge helt nye redaksjonelle produkter.

- Jeg føler at det er litt mye hallelujastemning i mediebransjen. Det er litt for drastisk å trekke den slutningen at iPad gjør at mediene kan ta bedre betalt for innholdet sitt. Det forutsetter et nytt og mer helhetlig konsept, noe man ikke har sett før, sier Kjell Rune Monsø, daglig leder og sjefsutvikler i Apps til Dagens Næringsliv.

Les også: Frykter ikke iPad (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.