Da BKK solgte sin portefølje av 11.500 bredbåndskunder basert på adsl-teknologi til Ventelo ble flere kunder overrasket av å oppdage at e-postadressene deres ble stengt og nye adresser tildelt.

- Jeg har hatt min e-postadresse i 10 år og når den nå blir ufrivillig oppsagt merker jeg at den er viktigere for meg enn min fysiske adresse, sier tidligere BKK-kunde Kristian Gaupholm til Dagensit.no.

Men trass i at e-post for mange er blitt like viktig som telefonnummer og fysisk adresse finnes det ikke noe som hindrer bredbåndsleverandører og e-postleverandører i å endre dem.

- I likhet med et telefonnummer er det ikke noe man har en rettighet til, men noe man blir tildelt hos en operatør. Selv om det skaper problemer finnes det ikke noe rettslig vern om e-postadresser, sier professor Jon Bing ved juridisk fakultet på Universitetet i Oslo.

Professoren mener likevel at leverandørene bør unngå å stenge ned adresser. I alle fall for tidlig.

- Man bør være oppmerksomme på de problemer dette medfører for abonnentene. Det er ikke teknisk vanskelig eller dyrt å videreføre adressene, sier Bing.

Kan viderekoble
Når abonnenter blir solgt til en annen leverandør er det ikke uvanlig at man oppretter en automatisk videresending av all e-post fra gammel til ny adresse. Slik blir det mye enklere for kundene å selv ta i bruk en ny adresse.

Dette er ikke Ventelo fremmed for å gjøre med BKKs tidligere kunder.

- De gamle BKK-adressene blir ikke slettet før to måneder etter overføring til oss. Så ingen blir kuttet helt av uten forvarsel, sier kommunikasjonssjef Heidi Egede-Nissen i Ventelo.

Hun presiserer at Ventelo ikke kan gjøre som de vil med adressene, ettersom BKK fortsatt eier dem.

- Det er BKK som eier domenene e-postadressene tilhører. Dermed kan ikke vi bestemme at e-posten skal videresendes. Men om BKK ønsker å overdra domenene til oss, vil vi gjerne vurdere dette som en tjeneste til kundene, sier Egede-Nissen.

Da BKK varslet sine kunder om salget av ADSL-virksomheten satte de en overgangsperiode på tre måneder. Det synes de er tilstrekkelig, ettersom det tidligere har vært operert med langt kortere overgangsperioder ved salg mellom operatører.

- Vi har lagt opp til tre måneders overlapping etter første varsel, som vi mener er tilstrekkelig. Men vi går gjerne i dialog med Ventelo om utvidelse av perioden dersom kundene forlanger det. Foreløpig har ikke kundeservice meldt om stor pågang rundt dette, sier divisjonssjef Jan Olav Langeland i BKK Marked til Dagensit.no.

BKK tilbyr også sine tidligere kunder å legge inn videresending eller automatisk svar i overgangsperioden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Synes du e-postadresser burde vært beskyttet? Diskuter under artikkelen.