– Vi sa til Opera tv at de måtte satse for seg selv, for Opera satset på å nå konsumenter. Hvem skulle trodd de skulle bli solgt for en milliard kroner noen år senere, sier konsernsjef i Opera Software, Lars Boilesen, til DN.

Det har vært et turbulent år for Opera Software. Først ble det avtalt solgt for over 10 milliarder kroner, så falt avtalen fra hverandre etter en svært lang godkjenningsprosess. Så ble nettleserdelen av selskapet solgt for fem milliarder kroner – og nå selges en ny del, nemlig Opera tv, for én milliard kroner.

Verdsatt til milliard

Opera tv leverer menysystemer, nettleser og app-butikk til svært mange av verdens produsenter av smart-tv-er. Kjøperen er investeringsselskapet Moore Frères & Company, som har bakgrunn innen teknologi og media.

Kjøpet verdsetter Opera tv til 114 millioner dollar, en knapp milliard kroner, men Opera får utbetalt 80 millioner dollar og beholder 30 prosent av aksjene. Dette ønsket kjøperne, forteller Boilesen. Fra før av er selskapets nettleserdel solgt for 575 millioner dollar til den kinesiske grupperingen som først prøvde å kjøpe hele selskapet.

Kjøperen legger særlig vekt på at Opera tv har en nøkkelposisjon i utviklingen mot at tv-innhold leveres via internett. Med Opera tvs app-butikk kan man blant annet få strømmetjenester direkte på tv-en, uten noen pc, og denne posisjonen har fristet kjøperne.

I en melding klargjort i forbindelse med salget vises det til at strømmeinnhold ventes å dobles innen 2020 til et marked verdt 62 milliarder dollar globalt, ifølge RnR Market Research. Samtidig ventes det kraftig vekst i antall smart-tv-er, og kjøperne håper på en sentral rolle i denne prosessen.

Er blitt investeringsselskap

Etter salget sitter det børsnoterte selskapet Opera igjen som eier av fire ganske separate virksomheter. 

– Det er praktisk talt ingen synergier mellom dem. Jeg er plutselig sjef for et investeringsselskap, sier Boilesen, som mener selskapene hver for seg har spennende muligheter. 

Det er heller ingen liten butikk som er igjen, for disse fire omsatte samlet for rundt 400 millioner dollar i årets tre første kvartaler, mens de to selskapene som er solgt omsatte for drøyt 100 millioner dollar i samme periode. 

Kurs preget av reklameselskap

Boilesen mener Opera har fått en veldig god pris, både for nettleserdelen og Opera tv. De to er til sammen solgt for seks milliarder kroner, og aksjonærene har nylig fått utbetalt 15 kroner per aksje. Sammen med dagens aksjekurs gir dette i underkant av 60 kroner per aksje, mens budet som falt var på 71 kroner per aksje. Forskjellen skyldes i stor grad utfordringer i reklameplattform-selskapet Ad Colony, som ikke er solgt. Boilesen mener dette er en type utfordringer selskapet har taklet mange ganger før. 

– Vi har en klar vei ut av det, men trenger fem-seks måneder for å gjøre endringer, sier Boilesen, som mener markedet ser salget av Opera tv som positivt, men at fortsatt svak utvikling for Ad Colony vil tynge aksjen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se trailer: «Perfekte fremmede»
02:03 Min
Publisert:
Se trailer: «Toni Erdmann»
01:30 Min
Publisert: