– Det er nesten ingen begrensninger på hva selskaper som Facebook, Twitter, Snapchat og Instagram kan gjøre med ­opplysningene dine, sier personvernsadvokat Jon Wessel-Aas.

Han har på oppdrag fra Dagens Næringsliv gått gjennom brukervilkårene til de fire største sosiale mediene.

Vi leser ikke brukervilkårene

Med det er Wessel-Aas sannsynligvis en av svært få nordmenn som har lest brukervilkårene fra A til Å.

– Jeg vil påpeke at de er oversiktlig satt opp og at det ikke er noen forsøk på å gjemme bort noe. Problemet er selvfølgelig at det er så mye å lese og at de færreste orker å se gjennom vilkårene, sier Wessel-Aas om Facebooks brukervilkår.
– Jeg vil påpeke at de er oversiktlig satt opp og at det ikke er noen forsøk på å gjemme bort noe. Problemet er selvfølgelig at det er så mye å lese og at de færreste orker å se gjennom vilkårene, sier Wessel-Aas om Facebooks brukervilkår.
En undersøkelse gjort av Skandia i 2011 viste at kun syv prosent av briter leser brukervilkårene før de kjøper produkter eller melder seg på tjenester på internett.

Det er ikke gjort tilsvarende undersøkelser i Norge, men situasjonen er trolig ikke voldsomt annerledes her.

Den store løgnen

Er du av dem som ikke orker å lese meter på meter med bitteliten skrift, finnes det heldgvis hjelp.

Nettsiden Terms of Service: Didn't Read (TOSDR) har laget en applikasjon som leser brukervilkårene for deg og gir deg kortfattet info om viktigst momenter som opphavsrett, personvern og hvor enkelt det er å avslutte tjenesten. I tillegg rangeres flere av tjenestene fra fra A til E.

TOSDR kaller setningen «Jeg har lest, forstått og aksepterer vilkårene og betingelsene» for den største løgnen på internett.

Kan gi innholdet ditt til hvem som helst

Twitters bildetjeneste Twitpic er blant tjenestene som får bunnkarakteren E, blant annet fordi slettet innhold ikke virkelig slettes, fordi Twitpic kan dele innholdet ditt med alle sine nåværende og fremtidige samarbeidspartnere og fordi du mister alle opphavsrettigheter.

Youtube får karakteren D, blant annet fordi Youtube når som helst kan endre brukervilkårene, uten at du må varsles, fordi de slettet innhold ikke virkelig slettes og fordi de gjør store innhogg i opphavsretten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.