– Dette er den største enkeltavtalen vi noensinne har inngått. Veldig morsomt å få en slik kontrakt rett før jul, sier administrerende direktør Thor Arve Øveraasen i den familieeide bedriften på Gjøvik.

For første gang inngår den tradisjonsrike, 111 år gamle Gjøvik-bedriften leveranse av selvkjørende snøryddingsmaskiner.

Ifølge Oppland Arbeiderblad, som hadde nyheten først, har avtalen mellom Øveraasen og den svenske statlige flyplasseieren Swedavia i første omgang en verdi på 260 millioner kroner.

– Men det er første trinnet i leveransen til flyplassene Bromma og halvparten av antallet maskiner som er planlagt til Arlanda. Totalt har avtalen en estimert verdi på 600 millioner kroner, sier Øveraasen.

Dermed får svenske flyplasser de første førerløse brøytebilene i verden. Og med det er Avinor, som testet dette aller først, slått «gule og blå».

– Dette var et innovasjonsprosjekt i Avinor. Vi har ikke planlagt noe mer testing nå, sier Nora Prestaasen, pressevakt i Avinor.

Avskyelig teknisk snømann

Selskapets nye store avtale inngås etter et teknologisk samarbeid mellom norsk-svenske aktører. De har latt seg inspirere av det mytologiske vesenet yeti – den avskyelige snømannen – da de skulle velge selskapsnavn.

I 2016 gikk utviklingsselskapet Semcon Devotek og Øveraasen sammen og etablerte selskapet Yeti Snow Technology.

Selskapets mål er å utvikle løsninger for fremtidig snørydding på flyplasser med selvkjørende brøytebiler.

Øveraasens samarbeidspartner, Semcon Devotek, er et produktutviklingshus og het tidligere Kongsberg Devotek. I slutten av 2015 ble selskapet kjøpt opp av det børsnoterte Göteborg-selskapet Semcon med 2000 ansatte.

I høst inngikk den svenske gressklippergiganten Husqvarna inn og kjøpte en tredjedel av Yeti Snow Technology. Øveraasen og Semcon har tilsvarende eierandeler.

Testet i Norge

Selvkjørende brøytebiler ble i fjor testet på Oslo lufthavn på Gardermoen i samarbeid med Avinor. Men det er altså Sveriges svar på Avinor, Swedavia, som blir den første kommersielle kunden for Øveraasens snøryddingsprodukter med Yeti Snow Technologys selvkjørende teknologi.

Mange maskiner trengs når det skal ryddes snø på en stor flyplass, som bildet viser på Gardermoen.
Mange maskiner trengs når det skal ryddes snø på en stor flyplass, som bildet viser på Gardermoen. (Foto: Øyvind Elvsborg)

Øveraasen skal levere neste generasjonens maskiner for snørydding til Sveriges ti største flyplasser. De får den nyeste teknologien for avansert førerassistanse og automatisert kjøring.

Ledelsen i Swedavia mener avtalen med Øveraasen kan medføre besparinger.

«Avtalen som vi har inngått med Øveraasen gir oss muligheter å fortsette utviklingen for en bærekraftig og kostnadseffektiv flyplassdrift med laveste mulig påvirkning på miljøet,» skriver Yvonne Björnström, sjef for Swedavia kjøretøy.

Hun legger til at de selvkjørende snøryddingsmaskinene vil redusere ventetiden for fly på flyplassene når det må måkes.

«Vi har bestilt 20 maskiner, og de første maskinene skal leveres i løpet av høsten 2020,» skriver Björnström.

Øveraasens daglige leder mener avtalen kan gi store positive ringvirkninger.

– Erfaringene med selvkjørende snøryddingsmaskiner følges med stor interesse fra Alaska i nord til Seoul i øst. Dette er veldig spennende.

– Men har dere ikke lenger barnesykdommer med teknologien?

– Haha, det har vi helt sikkert. Vi har nok noen utfordringer.

Men hva skal flyplasser med innkjøp av selvkjørende snøryddingsmaskiner når det nesten ikke lenger er snø om vinteren?

– Du kan sammenligne det med innkjøp av brannbil. Man trenger brannbiler når det brenner, selv om det ikke skjer så ofte, sier Øveraasen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.