Minst en femtedel av verdens 27,7 millioner containere er tomme når de fraktes rundt på de syv hav, ifølge danske Blockshipping, som vil redusere antall tomme containere og spare shippingbransjen for milliarder av dollar hvert år.

– Vi innfører deleøkonomi for containere i shippingindustrien, sier administrerende direktør Peter Ludvigsen i Blockshipping.

Han har 40 års erfaring fra shippingbransjen, der han blant annet har jobbet i Maersk-systemet i over 20 år.

– Vi er i en situasjon hvor 30–45 prosent av alle containere man ser på veiene er tomme. Det er en kjempeutgift, samtidig som det har en negativ innvirkning på miljøet, sier han.

Vil spare 5,7 mrd. dollar i året

Ludvigsen startet blokkjedeselskapet Blockshipping i fjor. Med hjelp fra Den Danske Maritime Fond, venner og familie, og andre små investorer samlet han inn to millioner danske kroner for å utvikle en plattform basert på blokkjedeteknologi han mener kan revolusjonere shipping.

Peter Ludvigsen.
Peter Ludvigsen. (Foto: Blockshipping, Pressefoto)

Ifølge Ludvigsen blir tomme containere fraktet rundt fordi bevegelsene ikke blir registrert i nåtid. Han vil med sin teknologi identifisere om det finnes noen som har bruk for en container i samme område som de blir fraktet bort fra.

Han tror den globale shippingindustrien kan spare 5,7 milliarder dollar per år:

- Dels i form av redusert reposisjonering av containere, redusert tomkjørsel av containere på landeveiene og en reduksjon i den globale containerflåten på 27,7 millioner containere, sier han.

I tillegg har selskapet regnet seg frem til at det kan begrense CO2-utslipp med 4,6 millioner tonn årlig.

Vil kartlegge alle containere

Målet er å gi alle rederiene som er kunde på plattformen en oversikt over containere i nåtid i et forsøk på å fylle containere til enhver tid.

– Rederiene som blir med laster opp containerflåten på vår plattform, sier Ludvigsen.

Han tror i tillegg at alle containere de neste fire årene vil få en registrert sensor, som vil gjøre hans plattform enda mer aktuell:

- Det vil ha en kjempestor effekt på verdikjeden globalt, sier han.

Blokkjedeteknologien fungerer ved at to parter sender opplysninger inn i et desentralisert nettverk av datamaskiner. Når to parter handler blir det det bekreftet av alle datamaskinene i systemet hvis alt stemmer. Alle som er medlem av plattformen kan se handlene, men kan ikke endre dem ettersom det krever godkjennelse fra alle datamaskinene i nettverket.

Skal tjene på gebyrer

Når selskapene som er registrert på plattformen utfører transaksjoner med hverandre gjøres det ved hjelp av Blockshippings egen kryptovaluta, gjerne kalt «token», som man kjøper med dollar.

– Vi har en intern token på plattformen som rederiene bruker for å betale for transporttjenester, lasting og leasing av container. Slik kan de betale for ytelser som gjør at de sparer bankgebyrer og unngår risiko ved bytting av containere. Hvis de vil ut igjen kan de veksle token tilbake til dollar, sier Ludvigsen.

– Hvilke gebyrer blir det?

– Det vil være langt mindre gebyrer enn det vil være tradisjonelle bankgebyrer. Vi skal tjene penger på gebyrer på de forskjellige produktene de skal bruke på plattformen, sier han.

Et eksempel han trekker frem er når to parter skal lage en leasingkontrakt. Det vil de gjøre gjennom en såkalt smartkontrakt der enkelte krav må våre oppfylt før en transaksjon gjennomføres.

– Inne i den bygger man inn en mekanisme hvor betalingen finner sted når containeren har kommet til sitt bestemmelsessted, sier han.

– Ordrene strømmer inn

Ifølge Ludvigsen er Blockshipping allerede i dialog med fire av verdens største rederier. Men for å lansere plattformen globalt trenger shippingveteranen mer penger.

Det skal de gjøre ved hjelp av en ICO (Initial Coin Offering). Selskapet skal utstede en annen kryptovaluta med navnet Container Crypto Coin for å hente 150 millioner danske kroner. Selskapet har allerede startet et forsalg av myntene.

– Den er blitt tatt godt imot i den tradisjonelle verden og i hele kryptoverdenen, sier Ludvigsen.

Lager «sikker» digital emisjon

Finanstilsynet har tidligere advart mot både å investere i ICO-er og å eie kryptovalutaer.

– Investeringer i kryptovalutaer og kryptoermisjoner er risikable, og det er en stor risiko for at investeringen kan gå tapt. Det er også fare for svindel og hvitvasking, skriver de på sine sider.

ICOer er ikke regulert av finansmyndigheter, og sånn sett har man ingen garanti for at pengene ikke forsvinner.

Ludvigsen mener å ha løst problemet. Selskapet har laget en slags depositokonto de kaller «Market Maker Fund» der et stort beløp fra emisjonen blir satt inn slik at de som har investert kan få tilbake noe av pengene hvis de ikke er fornøyd.

– Da får de tilbake 35,4 prosent av det de kjøpte for. Dette fondet kan kun åpnes når tre milepæler er nådd, sier han, og ramser opp:

  1. Når det første produktet er lansert.
  2. Når en millione containere er registrert på plattformen.
  3. Når Blockshipping har returnert to millioner dollar i inntekter tilbake til investorene.

I tillegg vil investorene som i alle andre kryptovalutaemisjoner ha muligheten for gevinst som følge av en prisoppgang i den digitale valutaen. (Vilkår)

Ladbart for de rikeste
Bentley Bentayga kommer i ladbar versjon, heldigvis er det fremdeles plass til champagnen.
00:53 Min
Publisert: