– Vi lager film som er personifisert til hver enkelt mottager i en liste. Dette er basert på dataene i listen, for eksempel fornavn som er lest inn muntlig, eller at man skriver grafisk, sier Griffin, som er partner og prosjektleder i selskapet.

Da Petter og Emilie Stordalen skulle invitere alle ansatte i Nordic Choice til «Vinterkonferansen» tidligere i år, «tatoverte» PVM House brystet til Petter Stordalen med fornavnet til 3000 ulike ansatte, og sendte ut den personlige invitasjonsvideoen til den ansatte. PVM kommer fra begrepet «personlig videomarkedsføring».

– Hvis du er ansatt i Nordic Choice og får en personlig sms fra Petter Stordalen med en lenke til en video der ditt navn står tatovert på hans brystkasse, vet du at midler, tid og ressurser har gått ned med på å lage filmen til deg. Da får du en annen tilnærming enn om det hadde vært en generisk invitasjon, sier Griffin.

Petter Stordalens tatoverte brystkasse med navnet til de ulike ansatte ble sendt til 3000 i Choice-kjeden da selskapet inviterte til «Vinterkonferansen» i januar.
Petter Stordalens tatoverte brystkasse med navnet til de ulike ansatte ble sendt til 3000 i Choice-kjeden da selskapet inviterte til «Vinterkonferansen» i januar. (Foto: PVM House/Storm 121)

Nå selger Griffin og daglig leder Øyvind Kvamme-Vik 50 prosent av PVM House til Storm Communications. De to gründerne eier henholdsvis 43,6 prosent og 4,6 prosent etter transaksjonen.

Støre leste inn 2000 navn

Stordalen sier selv at han opplevde Griffin som en svært dyktig fagperson med solid teknisk og kommersiell forståelse.

– Jeg fascineres av hvordan denne teknologien skaper et fantastisk engasjement hos mottagerne på en enkel og kostnadseffektiv måte. Markedet for denne typen teknologi er spennende, og jeg så raskt at dette var en superbra match med Storm Communications, skriver Stordalen i en epost til DN.

Nylig har Griffin stått for regien på en ny internvideo for Arbeiderpartiet før valgkampen, der Ap-leder Jonas Gahr Støre leste inn over 2000 forskjellige fornavn, som gjorde at en video med oppfordring til å drive valgkamp til Arbeiderpartiets medlemmer kunne sendes til 50.000 ulike medlemmer i partiet.

– Når vi lager en film med ditt navn, er du en del av innholdet. Da må du ta stilling til innholdet, siden du er en aktiv del av det. Det blir en wow-faktor, sier medgründer Vik.

Det var han som kom opp med ideen om personaliserte videoer. Etter å ha utviklet konseptet på amatørstadiet, hentet han inn da 20 år gamle Griffin for å profesjonalisere PVM House. Nå kan selskapet levere automatiske kampanjer, der de før måtte manuelt legge inn personalia i hver enkelt video som skulle ut.

Selvfinansiert

Det lille selskapet med kun fire ansatte har levert sterk vekst siden oppstarten i 2017: Det første året omsatte PVM House for 3,3 millioner, med et resultat på 0,3 millioner før skatt. I 2018 doblet selskapet omsetningen til 6,6 millioner kroner, med et resultat før skatt på 15.000 kroner.

– Vi har hele veien jobbet med kunder. Vi er selvfinansiert gjennom hele livssyklusen vår og har ikke brukt en kalori på å lete etter støtte noe sted, fordi vi har funnet ut at det er enklere å tjene de pengene selv. Vi har spyttet inn en del millioner i konseptutvikling, som er selvinntjent gjennom kundeoppdrag, sier Vik.

Det har vekket interesse blant ulike aktører i markedet, deriblant Storm Communications, med Stordalens Strawberry Equities og Kruse Larsen på eiersiden, i tillegg til partnerne Per Valebrokk og Marius Parmann

De to selskapene har samarbeidet i noen måneder allerede, men nå kommer Storm inn som majoritetseier i PVM House, som samtidig skifter navn til Storm 121.

Storm Communications Marius Parmann (til høyre) er svært fornøyd med å ha fått med seg Ronald Griffin og Øyvind Kvamme-Vik på laget.
Storm Communications Marius Parmann (til høyre) er svært fornøyd med å ha fått med seg Ronald Griffin og Øyvind Kvamme-Vik på laget. (Foto: Mikaela Berg)

– Det viktigste vi har lært fra Petter Stordalen er at det gjelder å finne de beste folkene. Sånn har vi bygget Storm Communications og etter å ha lært Ronald å kjenne i løpet av vinteren, vet vi at dette er en superflink og ambisiøs fyr som vi vil jobbe tettere med fremover, sier daglig leder Marius Parmann i Storm Communications.

La om etter GDPR

Parmann og Griffin har allerede sikret en avtale for Storm 121 – Redningsselskapet har knyttet seg til byrået med en femårsavtale. Prisen eller verdsettelsen av Storm 121 vil partene ikke gå ut med.

Griffin sier han valgte Storm på grunn av at samarbeidet og systemet rundt, som gir muligheter for vekst.

Selskapet startet innen business-to-business, men la helt om da den europeiske personvernforordningen GDPR ble innført. Nå leverer selskapet innen medlemskommunikasjon, eventer, kundeklubber og med leder- og internkommunikasjon.

– Nå er det GDPR-godkjente lister, men i denne overgangen er det nærmest et nullmarked for personifiserte salgsvideoer. Det var et risikomoment for oss, men nå ser vi egentlig ikke det. Vi ser bare at vi må bli større – noe som vil jo er en stor risiko i seg selv, sier Griffin. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.