Trond Svendgård (41) er mest kjent som en av kokkene bak The flying culinary circus. Men etter at han flyttet ut av byen livnærer han seg på ting som kan dyrkes selv.

Nettbutikken Plukkselv.no har vokst i rekordfart og er Gasellebedrift. I 2021 passerte selskapet 29 millioner kroner.

– Min passion er dyrking og sanking. Nå har jeg lagt min bakgrunn som profesjonell kokk litt til side, sier Svendgård.

Han hadde ikke sett for seg at en nettbutikk for løker, røtter og knoller skulle bli så godt mottatt. I høst solgte selskapet 1,2 millioner tulipanløker.

– Det skulle være et hobbyprosjekt, og så tok det helt av allerede fra starten.

Litt tilfeldigheter var det også.

– Det startet med interessen for sanking i norsk natur. Jeg skrev en bok og så det ble stor oppmerksomhet rundt filmene jeg laget. Det er enorm iboende interesse for sopp, bær og nyttevekster.

Svendgård tror han har truffet noe i den norske folkesjelen.

– Alle har barndomsminner rundt å sanke bær.

Skal vokse med planter

Nå har han konkrete planer om å utfordre de tradisjonelle hagesentrene med å selge levende planter.

– Planter er milliardbusiness for norske hagesentre, sier Svendgård.

Levende planer krever en helt annen logistikk. Planen er å benytte hjemleveringsnettverk i stedet for pakkepost slik at plantene ikke har visnet før de er fremme.

– Det er enormt kostnadseffektivt og kvalitetsbesparende å sende plantene rett hjem direkte fra produsenten, i stedet for at de skal stå i lengre tid på et hagesenter.

Svendgård har merket seg at salg av planter har gode marginer.

– Mange hagesentre kan femdoble prisen. Spesielt fordi det er vanskelig for kundene å ha forutsetninger til å vite hvor mye et prydtre koster å produsere.

Selv startet han med 30.000 kroner og har klart å vokse uten en krone i lån.

– Utfordringen til mange tradisjonelle hagesentre er at de kan ikke ha 500 sorter løker på lager. Det kan vi ha her. Med nettsalg er det mulig å ha mye større spesialutvalg, og det er mulig å ta forhåndsordrer. Vi kan kjøpe inn løpende i bulk fra produsenter og levere et enormt utvalg uten at det ligger lenge på lager.

Salget av frø, løker og knoller fikk et stort løft under nedstengingen da folk måtte holde seg hjemme. I tillegg flyter nettbutikken på trender som selvberging og økologi.
Salget av frø, løker og knoller fikk et stort løft under nedstengingen da folk måtte holde seg hjemme. I tillegg flyter nettbutikken på trender som selvberging og økologi. (Foto: Gunnar Lier)

Holdt seg unna lagerdrift

Svendgård driver nettbutikken fra et kontor på sitt nye hjemsted i Holmestrand. DN har tidligere omtalt den voldsomme økningen innen netthandel i tidligere Vestfold fylke, hvor både Komplett, Fjellsport og en rekke nye nettbutikker har sett dagens lys.

– Det har nesten vært slik at alle i mamma- og pappaperm skulle starte nettbutikk, sier Svendgård og humrer.

Plukkselv.no benytter et automatisert lager i Sande. Netthandelsgründeren mener det har vært en stor fordel å sette ut lager- og plukkefunksjoner til et lagerhotell.

– Spørsmålet er om du skal stå og pakke i garasjen og bruke lang tid eller om du vil vokse. Jeg kunne brukt halvparten av tiden på å stå og printe etiketter, men har i stedet konsentrert meg om salget i nettbutikken og å gi kundene inspirasjon.

I ukene før jul har det vært innspurt for å fylle opp det robotiserte Autostore-lageret. Høysesongen på nett begynner allerede i romjulen. Selv om det meste av Norge er snølagt, er forberedelsene til utsetting av løker allerede i gang.

Under nedstengingen fikk både netthandel og alt av hjemmeaktiviteter seg et løft.

– Miljøaspektet har også bidratt til at mange ønsker å dyrke sin egen mat. For noen har det tatt helt av, og de dyrker alt selv.

Tok stykke av grillmarkedet

Kokken fra Rognan startet som gründer allerede som 20-åring. Han har drevet restauranter både i Bodø og på Aker Brygge.

Det automatiserte Autostore-lageret i Sande henter frem varene som så pakkes og sendes ut. Trond Svendgård har satt ut lagerdriften av nettbutikken Plukkselv.no til en samarbeidspartner.
Det automatiserte Autostore-lageret i Sande henter frem varene som så pakkes og sendes ut. Trond Svendgård har satt ut lagerdriften av nettbutikken Plukkselv.no til en samarbeidspartner. (Foto: Gunnar Lier)

Etter at han flyttet ut av Oslo, er han mindre involvert i The flying culinary circus, hvor han sitter på 20 prosent av aksjene. I flere år var Svendgård en del av den omreisende kokkegruppen.

Kokkeinitiativet lever i beste velgående selv om pandemien har satt en stopper for mange events. Nå er produktsalg blitt en viktig del av virksomheten.

– Vi er ett av Norges to største grillmerker med FCCBBQ og har solgt for 200 millioner kroner. Vi produserer grillene på de samme fabrikkene med samme materialer som de mest kjente merkene og kan selge for en tredjedel av prisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.