Podcast Movement i Orlando, Florida, er en opplevelse utenom det vanlige. Ikke bare er konferansen et fysisk bevis på hvor stor podkast-industrien er i ferd med å bli, men den er på mange måter en fremtidsvisjon på hvordan det norske podkast-markedet blir om to til tre år.

Podkast Movement samlet over 4000 podkastere fra nesten 30 forskjellige land. Med 344 foredragsholdere, og over 170 ulike sesjoner og paneldebatter. Dette arrangementet er det aller største innen podkast på verdensbasis. Så hva snakket de om på verdens største podkast-scene? Her er de fire viktigste høydepunktene.

1. Fra skal vi kjøpe, til hvordan kjøpe?

Det amerikanske podkast-markedet øker i en voldsom fart, i takt med økningen i antall lyttere og antall podkaster. Det som var gjennomgående på hele konferansen var at stadig flere merkevarer har fått øynene opp for dette nye mediet. Samtlige foredragsholdere og panelister viste til IABs Podcast Ad Revenue Study fra juni i år. Her estimerer IAB at annonseinntektene fra podkast i 2019 kommer til å havne på 678.7 millioner dollar. Dette tilsvarer godt over seks milliarder norske kroner. Til sammenligning kommer annonseinntektene fra podkast for norske medier til å havne på mellom 20–25 millioner i 2019. Anslagsvis ligger vi to til tre år bak amerikanerne på dette området. Ifølge flere foredragsholdere har det skjedd et skifte blant mediekjøpere og annonsører. Det dreier seg ikke lenger om hvorvidt man skal kjøpe podkast-reklame eller ikke, men hvordan man skal kjøpe. For det er ikke umiddelbart enkelt for en annonsør å tre inn i podkast-verden. Med over 700.000 ulike podkaster, er det et ekstremt fragmentert landskap. For oss som produserer podkaster blir det derfor viktig å gjøre kjøpsprosessen så enkel som mulig for annonsører fremover.

2. Google entrer podkast-scenen.

Det er helt naturlig at Google kommer til å forsvare sin posisjon innen søk – også når det kommer til podkast. Søkemotoren var hjertens til stede på Podcast Movement med både foredrag og en diger stand. Google tilgjengeliggjør nå podkaster i søk og bruker «speech-to-text»-teknologi for å tilby søkeresultater basert på episodenes innhold. Altså ikke bare basert på podkastens navn og episodebeskrivelse. Dette kommer til å ha enorm betydning for alle som produserer podkaster fordi Google nå kan gjøre podkasten kjent for enda flere lyttere. Samtlige foredragsholdere og panelister brukte mye taletid på å tydeliggjøre viktigheten av Google for podkast-produsenter.

3. Målinger, målinger, målinger

Podkast-mediet er ferdig med barndomsårene og trer nå inn i voksenverden. Denne overgangen betyr én ting – at kravet til en felles valuta og gode effektmålinger må på plass. Det var stort fokus på data og effektstudier under hele konferansen generelt, og IABs sertifiseringer spesielt. Flere store podkaster og podkast-plattformer får nå sertifisering av IAB, og her er det uhyre viktig at norske aktører også følger etter. Analyseselskapet Nielsen har gjort flere effektmålinger, og finner at podkast-reklame fungerer bra både til branding og performance. Sponsorater fungerer best til merkevarebyggende kampanjer, mens generiske korte spoter som kjøres på tvers av podkaster fungerer bra for mer konverterende kampanjer, ifølge Nielsen.

4. De nye podkast-lytterne

Nye lyttere strømmer til podkast-mediet, og disse skiller seg radikalt fra de mer erfarne podkast-lytterne. Tom Webster fra Edison Research presenterte et utdrag fra deres store undersøkelse Infinite Dial. Analyseselskapet har de siste årene spesialisert seg på podkast-undersøkelser. Webster deler lytterne inn i to hovedkategorier; nybegynnerne som akkurat har begynt å lytte til podkast, og veteranene som har lyttet i årevis. Det er nybegynnerne som bidrar til den enorme veksten i lyttinger – og disse lytterne oppdager og lytter til podkast på en helt annen måte. Denne gruppen lytter i all hovedsak via Spotify og Pandora, mens veteranene hører via Apple Podkast. De nye lytterne er dessuten mye yngre enn veteranene – den største økningen skjer i aldersgruppen 12–24 år. Videre spiller Youtube en vesentlig rolle for de nye lytterne når de oppdager nye podkaster. Linjene mellom lyd og video viskes således gradvis ut.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.