Pc-er har alltid vært overlegne mobiltelefonene i ytelse, men de siste årenes kraftpakker i lommeformat åpner for et nytt marked.

– Nye smarttelefoner er proppfulle av spennende teknologi som ikke finnes på pc. Kamera, trykkskjerm, akselerometer og gps er noen av dem. Alle disse kan utnyttes til å lage gode advergames, sier art director i Agens, Jan Ove Kjøndal til Dagensit.no.

"Advergaming" er relativt nytt på mobilmarkedet, og handler om å lage spill som er knyttet mot et budskap eller en merkevare. Dette har vært gjort før på internett, med suksess.

Bedre enn internett
Å bruke mobiltelefonen som reklamekanal er ifølge Agens langt bedre og mer spennende enn internett. Utbredelsen av pc-er er langt større i Norge enn antallet iPhone og andre smarttelefoner. Advergaming på nett vil derfor kunne skape større tall, men er ikke nødvendigvis like vellykket som et mobilspill av den grunn.

– Det er ikke mange som tenker at spill til mobiltelefoner kan være god markedsføring. En av fordelene med advergaming på iPhone er at brukeren selv ønsker å la seg eksponere for budskapet til nær sagt alle døgnets tider. Det å være i lomma på kundene sine gjør at man kan eksponere dem for budskapet sitt i langt mer omfattende grad enn via andre digitale kanaler, sier Kjøndal.

Han peker også på at advergames gjerne sprer seg selv. Og en vellykket kampanje kan få voldsom utbredelse på kort tid.

– Advergaming kan være så mangt. Kreativ bruk av spill gir avsender muligheten til å underholde publikum med budskapet som kommuniseres. En engasjerende og morsom spillkampanje tilrettelagt for spredning i sosiale kanaler har et betydelig viralt potensial, sier Kjøndal.

10 millioner nedlastinger
Det finnes gode internasjonale eksempler på advergames til iPhone som har hatt stor suksess. Volkswagen Polo Challenge har blitt lastet ned 2,2 millioner ganger til iPhone. Det har gitt Volkswagen 440.000 timer med eksponering mot potensielle kunder. I tillegg er de foreløpig så å si alene som bilprodusent i denne kanalen.

Barclaycards spill Waterslide Extreme har generert mer enn 650.000 timer eksponering mot potensielle kunder. Dette spillet har blitt lastet ned mer enn 10 millioner ganger til iPhone.

I Norge finnes foreløpig ingen gode eksempler på advergames til iPhone eller andre telefoner, men det er gjort nettbaserte reklamespill med stort hell.

Da Visitnorway.com ønsket å øke trafikken på sidene sine fikk de utviklet spillet Holmenkollen Ski Jump. Spillet kan spilles på iPhone, på Facebook og på nett.

På tre år har spillet hatt 18,8 millioner besøk. Gjennomsnittlig tid brukt på siden er ni minutter og 40 sekunder. Det har blitt utført 306 millioner hopp. Lenkene i spillet som gikk til Visit Norway og Visit Oslo genererte 3,3 millioner klikk.

I et lignende eksempel genererte spillet Trysil Big Air 1,9 millioner besøk på Trysil Skisenters nettsider på litt over ett år. Også her var gjennomsnittlig besøkstid høy med åtte minutter og 30 sekunder. 14 prosent av de som spilte spillet besøkte også nettsidene.

Økende interesse
Dalig leder i Agens, Håvard Måseide, mener dette er en type markedsføring som vil vokse raskt.

– Det er foreløpig lite kunnskap om denne metoden blant kunder og i bransjen generelt, men vi merker en betydelig økning i pågangen, sier Måseide til Dagensit.no.

Nisjebyrået kan vise til en pen økonomisk vekst de siste årene.

– Vi har hatt en fin vekst de siste årene og har investert mye ressurser på kompetansebygging og nye satsningsfelt, sier Måseide.

Les også: Gjorde iPad til telefon på få timer (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.