Hyperloop One, ett av selskapene som forsøker å sette Hyperloop-konseptet ut i live, offentliggjorde denne uken resultatene fra en prøvekjøring av sitt friksjonsfrie hurtigtog Hyperloop One som ble gjennomført 12. mai.

Teststrekningen i Nevadaørkenen er på bare 500 meter, men Hyperloop One kom raskt opp i 310 kilometer i timen på strekningen, skriver selskapet i en pressemelding. Hele reisen tok bare drøye fem sekunder.

Prototypen XP-1 er prototypen på den typen vogn som vil bli brukt i de første Hyperloop-systemene. 
Prototypen XP-1 er prototypen på den typen vogn som vil bli brukt i de første Hyperloop-systemene.  (Foto: NTB Scanpix/Hyperloop One)

Dette er en klar fartsrekord for Hyperloop-teknologien, men teoretisk regner man med at konseptet kan gi hastigheter opp til 1300 kilometer i timen.

Friksjonsfri transport

Hyperloop som konsept ble lansert av Elon Musk i 2012 og er utviklet i samarbeid mellom Tesla og SpaceX, Musks romfartsselskap.

Den grunnleggende teorien bak Hyperloop er at passasjer- eller godsvogner transporteres gjennom en serie av rør hvor lufttrykket er senket svært mye for å gi tilnærmet null luftmotstand. Vognene rører ikke røret takket være et bære- og fremdriftssystem som bruker luftlager og magnetisk induksjon.

Den 500 meter lange testbanen i Nevada-ørkenen viser hvordan transportsystemet vil se ut i landskapet.
Den 500 meter lange testbanen i Nevada-ørkenen viser hvordan transportsystemet vil se ut i landskapet. (Foto: Hyperloop One)

Fordelen med konseptet er at man kan transportere passasjerer og gods over lange avstander i høy hastighet på en sikker og lite energikrevende, miljøvennlig måte.

Ikke helt klart

Denne prøveturen er bare fase to i utviklingen av Hyperloop One. I første fase oppnådde man en hastighet på 110 kilometer i timen på en 100 meters strekning. Kraften til vognen målt i hestekrefter har økt fra 891 i fase en til 3151 hestekrefter i fase to.

Hyperloop One er bare ett av selskapene som jobber med å kommersialisere denne teknologien, men foreløpig er de det selskapet som har kommet lengst i utviklingen. Selskapet har tidligere sagt at de ser for seg å starte bygging av de første prosjektene i 2018 med lansering i Dubai i 2020. I løpet av 2021 skal tre prosjekter være i drift i Midtøsten.(Vilkår)