– Det er kjempespennende, og vi forsøker å bruke all den kunnskapen vi har ervervet oss gjennom 20 år, på en helt annen måte, sier Even Westvang (44) i Sanity.

Selskapet, som en gang het Bengler, er nå videreført som et nystartet programvareselskap.

I tillegg til Westvang står Simen Svale Skogsrud (45) og Øyvind Rostad (49) bak teknologiselskapet. Som daglig leder og medeier har de fått med seg Magnus Kongsli Hillestad (36), som har bakgrunn som direktør i oppkjøpsfondet EQT Partners.

Programvaren de har utviklet, skal gi selskaper mulighet til å lagre innhold i ett system, for så å kunne publisere dette på ulike flater – alt fra hjemmesider til bøker og apper.

– Vi har endelig bygget drømmeløsningen for krevende innholdsbehov. Et sanntids samarbeidsverktøy for produksjon, og en måte å formatere innholdet i apper, på web, på papir, i taleassistenter eller hvor man enn måtte trenge det, sier Skogsrud.

Underskog av læring

Skogsrud og Westvang sto sammen med Alexander Staubo bak det digitale samfunnet Underskog – som ble en snakkis i kulturlivet i Oslo på tidlig 2000-tallet. Selskapet kapitaliserte aldri på nettstedet, som i hovedsak besto av diskusjonstråder og en kulturkalender. Å få innpass krevde de første årene at man ble invitert av et medlem.

– Har det dere gjorde med Underskog, noe å si for hvordan dere jobber med Sanity?

– Veldig mye. Det har handlet mye om å lære å bygge systemer som kan håndtere at innhold skapes og endres fra mange kilder, gjerne over hele verden, samtidig som vi har lært mye om å lage løsninger som folk forstår, sier Skogsrud.

Bengler var i mange år en konsulentbedrift, men skal fremover kun drive med programvare.

Hjalp verdenskjent arkitekt

De har selv utviklet programvaren over tid gjennom konsulentarbeid for blant andre mediehuset Amedia og Oma – bedriften til den verdenskjente arkitekten Rem Koolhaas.

– For Oma skulle vi lage både bøker, websider og interne arbeidsverktøy ut fra det samme innholdet. Da er det viktig at innholdet ikke kun er formatert for web. Vi laget et system der innholdsfolk enkelt kan jobbe med innhold i en form som programvare kan omforme og distribuere til alle mulige flater. Ikke bare de som finnes nå, men også de som skulle dukke opp i fremtiden, sier Skogsrud.

Trioen fant fort ut at programmet de hadde laget, kunne være interessant for flere typer selskaper, dels som et publiseringsverktøy, men også som en redskap til å samordne og strukturere alt innhold en organisasjon sitter på og arbeider med til enhver tid.

Systemet, som ble lansert i november 2017, leveres gjennom Google Cloud Platform, og selskapet har et samarbeid med Google.

Gründerprofiler som investorer

I tillegg til det verdenskjente arkitektkontoret hadde selskapet eliteuniversitetet MIT (The Massachusetts Institute of Technology), Netlife, New York-arkitektene Diller Scofidio + Renfro og bysykkelleverandør UIP på kundelisten før lansering. Senere har RiksTV, Propr og Konsus kommet til.

Samtidig har Sanity hentet ni millioner kroner i ekstern kapital fra en rekke kjente såkalte engleinvestorer: Trond Riiber Knudsens TRK Group og Bakken og Bæck samt gründerprofiler som Andreas Thorsheim i Otovo, Edvard Engesæth i Nurx, medgründer i Propr, Wilhelm Joys Andersen, Thomas C. Holst fra Huddly og Øyvind Grotmol fra Exabel.

Den tidligere McKinsey-toppen Trond Riiber Knudsen sier han interesserte seg for selskapet fordi han tidligere har sett hvordan publiseringsverktøy utviklet i Norden, som Episerver og Sitecore, har lykkes med global ekspansjon.

– Episerver, som ble kjøpt av Accel KKR, rulles kraftig ut Nord-Amerika nå. Sitecore ble kjøpt av EQT i en transaksjon verd én milliard dollar i 2016, sier han.

Knudsen sitter i styret i reklame- og teknologikonsernet The North Alliance, og sier han gjennom det har sett et marked for denne typen systemer.

– Man kommer til å trenge mer fleksible og strukturerte systemer der man får enkle løsninger til gjenbruk av innhold på ulike skjermer og formater – fra mobil til Ipad til print til desktop og til bøker eller magasiner i realtid. Dette har Bengler utviklet gjennom Sanity. I tillegg er teamet veldig innovativt og dyktig, sier Knudsen.

Må ut av Norge

Pengene skal brukes til å ansette flere folk i Norge, og i sin internasjonale satsing har Sanity konkrete planer om en etablering i USA neste år.

– Det er det som er litt morsomt med dette. Simen, Øyvind og Even tar hele livsverket sitt og satser 100 prosent. Dette er blitt et rent programvareselskap, og vi har tatt inn ekstern kapital. Hvis vi skal lykkes, mener vi at vi er nødt til å være globale, og vi er nødt til å være store, sier daglig leder Magnus Hillestad.

Han legger til at det krever at man må vokse raskt og ha modeller som gjør det lett å ta Sanity i bruk.

Selskapet har planer om å telle 17 ansatte før sommeren.

– Vi kommer til å flerdoble antall ansatte og vokse videre. For å få til det må vi etter hvert hente mer kapital, sier Hillestad.(Vilkår)