Facebooks Finn-konkurrent er på vei til Norge. Facebook Marketplace skal rulles ut i 17 europeiske markeder de neste to ukene. 

Da Børsen åpnet tirsdag morgen etter nyheten, falt både A- og B-aksjekursen til Finn-eier Schibsted nesten ti prosent på under en time. Utover dagen hentet kursen seg inn noe og begge aksjeklassene fortsatte også å hente seg inn på formiddagen onsdag. Men utover onsdagen begynte aksjen igjen å falle. 

– Fallet i aksjekursen skyldes at Facebook ekspanderer Marketplace til flere av Schibsted sine markeder, etter at Marketplace først ble lansert i oktober 2016, skriver analytiker Henriette Trondsen i Arctic Securities. 

Ved 15-tiden onsdag hadde A-aksjen falt 6,64 prosent siden Børsen åpnet igjen etter Facebook-nyheten.

Kan måtte bruke penger

Selv om analytikere DN har snakket med tror Facebook kan få problemer med å utkonkurrere Schibsted, kan mediekonsernet likevel komme til å måtte svi av markedsføringspenger for å nulle ut fremstøtene fra konkurrentene.

Schibsted har allerede skrudd opp reklamebudsjettene til Finn med flere titall millioner kroner så langt i år, blant annet for å møte konkurransen fra amerikanske Let Go, som i likhet med Facebook forsøker å komme inn i det norske markedet.

Analytiker Aksel Ø. Engebakken i ABG Sundal Collier sa mandag til DN at man ikke skal se bort ifra at Schibsted fortsetter å kjøpe reklame utover høsten.

– Facebook har dype lommer og den ypperste teknologiske kompetansen. Det gjør at trusselen er større enn fra noen som har laget en smart app på gutterommet. Spørsmålet er om de er villige til å bruke pengene som kreves for å markedsføre seg til toppen, sa Engebakken.

Schibsteds A-aksjes utvikling den siste måneden. Lengst til høyre ser man utviklingen fra børsåpning tirsdag til klokken 14.41 onsdag.
Schibsteds A-aksjes utvikling den siste måneden. Lengst til høyre ser man utviklingen fra børsåpning tirsdag til klokken 14.41 onsdag. (Foto: DN Investor)

– Selv om det er risiko til at Schibsted må øke markedsføringskostnadene noe, tror vi ikke dette vil endre posisjonen til Schibsted sine sider på grunn av sterke nettverkseffekter, skriver Trondsen i Arctic Securities, som har en kjøpsanbefaling på aksjen.

Med nettverkseffekter menes det at når en tjeneste som Finn allerede har mange brukere, vil det fungere som en gravitasjonskraft som bare tiltrekker seg stadig flere. 

10 av 16 meglerhus har kjøpsanbefaling på aksjen per onsdag, ifølge DN Investor(Vilkår)

– Frekt overfor norske damer
Harald Eia mener norske politikere unngår å snakke om den egentlige årsaken til at det ikke er flere kvinnelige ledere i Norge.
02:35
Publisert: