Snapsale as, som kontrolleres av Schibsted Growth, vant første runde i saken i sommer i Patentstyret, men Snapchat klaget på avgjørelsen, som i desember ble behandlet av Klagenemnda for industrielle rettigheter.

Denne nemnden kom frem til at Schibsted må endre navnet ettersom det er for likt kjennetegnene til sosiale medier-giganten Snapchat.

«Begge merkene består av ordet SNAP sammenstilt med et beskrivende/svakt element, og har et likt antall bokstaver og stavelser. Dette skaper en visuell, fonetisk og konseptuell likhet som etter Klagenemndas syn vil bli lagt merke til av den norske gjennomsnittsforbrukeren, og som dermed er egnet til å skape en forbindelse – en assosiasjon – mellom merkene», skriver nemnden i sin avgjørelse.

Den påpeker videre at selskapene er komplementære og likeartet.

«Når det yngre merket er bygget opp på slik tilsvarende måte som det eldre og velkjente merket, og begge merkene anvendes på nært relaterte varer innenfor data/it, vil ikke de ulike tekstelementene CHAT og SALE skape tilstrekkelig avstand mellom merkene. Til dette er likhetene med det velkjente merket for store og påtagelige», skriver nemnden.

Ikke aktivt

Leder for Schibsted Growth i Norge, Rune Røsten, sier til DN at han på stående fot ikke kan kommentere avgjørelsen.

– Varemerket er ikke aktivt, ettersom det ikke er noe aktivitet i selskapet, sier Røsten.

– Hva tenker du om at varemerket nå inndras?

– Vi kan nok antageligvis leve med det, sier han.

Snapchats norgessjef Steffen Rabben ønsker ikke kommentere saken.
Snapchats norgessjef Steffen Rabben ønsker ikke kommentere saken. (Foto: Cloud Media)

DN har vært i kontakt med Steffen Rabben, norgessjef i Snapchat. Han henviste videre til Snaps pressekontor, som i en epost opplyste om at det ikke ønsket å kommentere saken.

Fusjonert inn

DN Lørdag hadde i 2017 en lengre artikkel om Snapsale-gründer Geir Engdahl, som i ettertid var sterkt kritisk til måten Schibsted skaffet seg kontroll over selskapet og dets mobilapp for rubrikkmarkedet med automatisk bildegjenkjennelse.

Teknologiselskapet hadde da fått innvilget over 20 millioner kroner i offentlig støtte over tre år fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet. En del av disse pengene ble ikke utbetalt, ettersom appen ikke lenger ble satset på.

Schibsted ga våren 2016 beskjed om at det ikke lenger ville satse på Snapsale som markedsplass – og heller integrere teknologien til Snapsale i andre løsninger – blant annet i nisjeappen Swipsi og Let's Deal.

Like før jul 2016 tilbød Schibsted å kjøpe ut gründerne og de ansatte for 1,50 kroner per aksje, men droppet avtalen like etterpå. I mars 2017 solgte gründerne sine aksjer for 60 øre per aksje – mot løfte om ikke å oppsøke negativ omtale av Schibsted og det som hadde skjedd.

I ettertid av saken fikk Schibsted krass kritikk fra gründermiljøer for hvordan avtalen med Snapsale var utformet – og varslet endringer i måten man skulle samarbeide med gründerselskaper på.

Nå er altså Snapsale inaktivt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.