The Influencer lanserte i september 2016. Gründerne bak selskapet er blant annet Philip R. Gundersen (32) og Sebastian Wahl (29).

Wahl er en av gründerne i salatbarkjeden Lett, mens Gundersen har bakgrunn som gründer av selskapet 3D Estate, som produserer 3D-visualiseringer til eiendomsmeglerbransjen.

Med seg på eiersiden fikk de pokerspiller og tidligere modell Aylar Lie (34). Lie eier rundt fire prosent av aksjene i selskapet.

Teknologiselskap

The Influencer skulle satse på en idé om å levere analyseteknologi som skal fortelle hvem følgerskarene til blogg- og sosiale medier-profilene er. En influencer er en person som blir brukt om mennesker som gjennom blogg eller sosiale medier har stor påvirkningskraft på sine følgere.

Markedsføring gjennom disse profilene, ofte kalt influencer-markedsføring, er et voksende marked. Bak profilene står det ofte selskaper som tjener penger på å administrere og selge annonsekampanjer og produktomtaler for dem.

Noen av disse er United Influencers, Egmont, Adlink Media, Stylista, Dailystory og Anti Brandpeople.

«Krever mye kapital»

The Influencer skulle levere en teknologi til nettopp disse selskapene, som skulle gjøre det lettere for merkevarer å bestemme hvilke bloggere- eller sosiale medier-profiler man skal bestille reklameinnlegg fra.

Men selskapet kom seg aldri ut av utviklingsfasen.

– Det var et teknologiselskap som utviklet en teknologi for markedsføring via influencere. En tech startup krever mye kapital, og det var vel egentlig litt der det strandet, sier daglig leder Philip R. Gundersen.

Han understreket at det var tøff konkurranse i markedet, og at selskapet ikke har vært i drift siden slutten av fjoråret.

– Det var et strålende prosjekt som absolutt burde vært i markedet. Nå blir det dessverre avvikling av alt sammen, sier Gundersen.

Skylder penger

Selskapets årsregnskap for 2017 er ikke offentlig, men en kredittanalyse fra Soliditet viser en rekke betalingsanmerkninger siden starten høsten 2016.

Totalt skylder selskapet 131.597 kroner.

Gundersen understreker at det er gründerne selv og venner som i hovedsak har tapt penger på selskapet – som det er skutt inn mellom én og to millioner kroner i.

– Det er en svært lite dramatisk avvikling. Vi innså at det var et tøft marked, der vi møtte etablerte aktører, sier han.

Gundersen har vært daglig leder i selskapet, og nest største aksjonær med 12 prosent av aksjene. Største aksjonær er holdingselskapet 101 Ventures, som eies av gründerne.

Aylar Lie skriver i en tekstmelding til DN at hun kun har en mindre eierandel, og ikke har vært involvert i driften.

– Jeg har aldri hatt noe å gjøre med selve driften av selskapet, så dette vet jeg lite om. Fokuset mitt har vært på min egen pokerkarriere, så jeg har vært i utlandet helt siden oppstarten av The Influencer, skriver Lie.

Analyseteknologi

I en pressemelding fra lanseringsdagen hevdet gründerne at de kom til å nå 15 millioner mennesker på sosiale medier, gjennom «fan-reach». I samme pressemelding kom det frem at selskapet samarbeidet med Aller-selskapet Adlink Media.

Samarbeidet med Adlink Media ble imidlertid avsluttet kort tid etter lansering, ifølge daglig leder Tore Nesheim i Adlink.

– Det stemmer at vi hadde en plan om å teste deres løsning. De kom aldri i gang med det som var forespeilet. Tanken bak var veldig god, men det viste seg at det var mer krevende enn de så for seg, sier Nesheim.(Vilkår)

FC Johansen var en suksesshistorie. Så kom et dødelig virus og et regimeskifte
Fotballpresidenten Isha Johansen og ektemannen, norske Arne Birger, startet FC Johansen i Sierra Leone i restene av en borgerkrig i 2004.
03:42
Publisert: