Sigbjørn Gjelsvik reagerer etter DNs artikler om mobilkapring den siste uken.

– Mobilkapring har også et stort potensial for utvikling hvis man ikke gjøre noe. Det kan veldig fort komme til å bre seg når folk skjønner at det ikke er tilstrekkelig kontroll. Og de potensielle mulighetene som ligger der for svindlere er så store. Det er derfor en utrolig viktig sak, sier finanskomitémedlem Sigbjørn Gjelsvik (Sp).

– Jeg vil derfor stille skriftlig spørsmål til ansvarlig statsråd, sier Gjelsvik.

Skriftlige spørsmål til statsrådene skal besvares skriftlig innen seks dager.

– Potensielt store konsekvenser

DN satte i forrige uke søkelyset på fenomenet mobilkapring, som blir stadig mer utbredt internasjonalt. Ved å utnytte teleselskapenes svake sikkerhetsrutiner, er det mulig å overta en annens mobilnummer. Siden både sikkerhetskoder og gjenoppretting av kontoer skjer gjennom sms, kan en angriper enkelt overta en persons digitale liv og identitet.

Les dokumentaren om mobilkapring
Klikk her

– Det er en skremmende sak. Dette er ikke noe vi kan sitte og se på. Det har potensielt store konsekvenser for enkeltpersoner, men også for samfunnet, sier Gjelsvik, som ønsker svar på flere ting:

– Det ene er at teleselskapene ikke foretar den identitetskontrollen de skal gjøre, men så er det også et spørsmål om en bør stille ytterligere krav i forhold til hva slags id-kontroll som skal gjennomføres, sier Gjelsvik.

Krever strengere regler

Sp-politikeren, som tidligere har engasjert seg sterkt i flere saker som angår telekombransjen, var saksordfører for den nye hvitvaskingsloven som ble vedtatt i fjor. Den innebar fremfor alt at norske finansinstitusjoner underlegges mye strengere kontroll; et «kjenn din kunde»-regime hvor det er fullstendig nulltoleranse for feil: Dersom banker og forsikringsselskaper forsømmer seg på kundekontrollområdet, risikerer de ikke bare bøter på titalls millioner kroner. Styremedlemmene i de aktuelle selskapene står også personlig ansvarlige og kan få gigantbøter. Gjelsvik mener regjeringen bør vurdere å underlegge mobilselskapene samme kontrollpraksis som kreves av finansbransjen.

– Jeg var saksordfører for den nye hvitvaskingsloven som har som mål å forhindre hvitvasking og terrorfinansiering. Etter hvitvaskingsloven kan styremedlemmene bli sittende igjen med potensielt veldig stort ansvar hvis regelverket ikke overholdes. I en rivende teknologisk utvikling med de betalingssystemer og mobilløsninger vi har i dag, er hvordan sikkerheten knyttet til mobil blir ivaretatt svært viktig, sier Gjelsvik.

Sp-politikeren mener det er viktig å være klar over at hvis man får kontroll over en persons mobilabonnement, så får man gjennom det mulighet til ta kontroll over «veldig mye» i neste omgang.

– DN viser hvor lett dette kan gjøres og hvor slapp holdning disse teleselskapene har til id-kontroll. Mobiltelefonen er livsnerven i manges liv. Det er så mye som går via mobilen; betalingssystemer, sikkerhetskoder, jobb-eposter og apper. Det er klart potensielt store konsekvenser for enkeltpersoner, i form av identitetstyveri.

Banker er strengere

Sp-politikeren mener teleselskapene slipper unna altfor billig i dag.

– Det som blir beskrevet tyder helt åpenbart på at teleselskapene ikke tar sitt ansvar. De har et ansvar for id-kontroll både når man skal opprette abonnement og slette det endelig. Det som beskrives her er ikke godt nok i det hele tatt, sier Gjelsvik.

Sigbjørn Gjelsvik trekker frem sin egen opplevelse med fornyelse av bank-id-brikke.

– Min bank-id sluttet å virke nylig. Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte fysisk til banken med kopi av pass for å legitimere meg. Avstanden er ganske stor til det som beskrives her, hvor man blant annet viser frem et visittkort og ikke trenger å vise legitimasjon i det hele tatt, sier Gjelsvik.

– Slike eksempler tyder på at teleselskapene har for stort fokus på konkurransen om kundene og for lite på sikkerhet, sier Gjelsvik.

Konkurranse vs. sikkerhet

DN har spurt Telenor, Telia, Ice og Talkmore om den sterke konkurransen om kundene går på bekostning av sikkerheten. Bare to av selskapene valgte å svare på akkurat dette spørsmålet.

– Tvert imot så ser vi at sikkerhet stadig blir viktigere for våre kunder, og i Telenor ser vi på evnen til å levere tjenester med høy sikkerhet som et konkurransefortrinn. Derfor har vi over flere år satset på å bygge et sterkt fagmiljø og gode tjenester som øker vår og kundenes digitale sikkerhet. Vi tilbyr kundene våre en rekke sikkerhetstjenester som Nettvern, Smart sikkerhet og SikkerID m.m. som er svært populære, skriver Telenors kommunikasjonssjef Caroline Lunde.

Markedskoordinator Jannicke Riise hos Telenor-eide Talkmore skriver:

– Vi føler at situasjonen er motsatt av det spørsmålet impliserer. Vi opplever at kundene er opptatt av sikkerhet, og at det er en konkurransefordel å levere tjenester med høy grad av sikkerhet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Så enkelt kapret DN Sophie Elises mobilnummer
Mobilkapring er den nye sikkerhetstrusselen, som kan frarøve deg ditt digitale liv og identitet.
03:19 Min
Publisert: