Dyson, et britisk industriselskap mest kjent for poseløse støvsuger, vil bygge elektriske biler i Singapore.

Bilfabrikken skal stå klar i 2020, og prosjektet er en del av en investering på 2,5 milliarder pund i ny teknologi globalt, skriver Dyson i en uttalelse.

De opplyser også at de har planer om å bygge testbaner for biler ved en tidligere flyplass tilhørende det britiske luftforsvaret.

– Vår eksisterende tilstedeværelse i Singapore, kombinert med landets betydelige ekspertise når det gjelder avansert produksjon, gjorde Singapore til en ledende kandidat. De kan også tilby tilgang til markeder med høy vekst, en omfattende verdikjede og en dyktig arbeidsstyrke, sier Dyson-sjef Jim Rowan.

Dysons-sjef Jim Rowan, her fra et arrangement i Kina i september, 2018.
Dysons-sjef Jim Rowan, her fra et arrangement i Kina i september, 2018. (Foto: Damir Sagolj/Reuters/Scanpix)

Planen om å bygge elektriske biler ble offentliggjort av Dyson allerede i fjor. Da sa selskapets grunnlegger, brexit-tilhenger James Dyson, at bilene enten kunne bygges i Storbritannia eller Asia.

Etterspørselen etter elektriske biler er økende ettersom regjeringer verden over ruller ut planer for å gradvis fase ut biler som drives av fossilt brennstoff. Dyson trer imidlertid inn i et marked med sterk konkurranse fra etablerte aktører.

James Dyson er blitt mangemilliardær på ideen om poseløse støvsugere. Veien frem var imidlertid alt annet enn lettvint.

Forhandlere ville ikke ha en støvsuger stående der man kunne se all skitt som var sugd opp, og både investorer og støvsugerprodusenter var totalt avvisende til å hjelpe ham.

- De som ikke avviste meg direkte, ga meg fullstendig uspiselige tilbud eller så stjal de mine ideer, sa Dyson i et intervju med danske ing.dk i 2001. En svensk støvsugerprodusent skal ha avvist Dyson med den begrunnelse at de tjente alt for godt på å selge støvsugerposer, mens det var liten støtte å få dra offentlige myndigheter som nektet å tro på hvordan James Dyson kunne gjøre det bedre enn de store produsentene.

Først i 1993 løsnet det etter at Dyson klarte å skaffe 600.000 britiske pund på oppfordring fra hustruen til bankdirektøren i Lloyd Bank. 23 måneder senere var den poseløse støvsugeren ifølge ing.dk den mest solgte i Storbritannia.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Audis første elbil på plass i Norge
7500 nordmenn har reservert Audi e-tron, nå får de endelig mulighet til å se den.
01:35
Publisert: