Accenture har estimert at nordmenn innen 2014 vil eie én million iPader eller liknende nettbrett. Det stemmer ganske godt med tall fra analysebyrået IDC, som tror på 880.000 tavle-pcer i Norge i 2014.

Men dette er en kategori i rask utvikling, og det gjør det vanskelig å spå, understreker Eszter Morvay, forskningsleder i IDCs europeiske avdeling for PC-analyser.

- Man kan se for seg at det blir som en telefon, der alle har en, og da er 880.000 for lavt. Men det kan også komme en konkurrerende teknologi, og da er det for høyt sier hun.

Nedtur for mini-pc
Hun viser til utviklingen av mini-pc-ene. Disse små, enkle og billige pc-ene kom som en storm etter at Asus lanserte dem. IDCs første estimater var for lave, så ble de hevet, men siden har salget stagnert. Nå er det tavlepc-ene som har tatt mye av rampelyset, og det går hardt utover mini-pc-ene.

Ett av usikkerhetsmomentene er hvor viktig tavlepc-ene blir i arbeidslivet.

- Foreløpig ser vi det som et konsumentprodukt, men hvis det virkelig blir stort i bedriftsmarkedet kan salget dobles, mener hun.

IDC tror man vil ha rundt 95.000 tavle-pc-er i Norge ved utgangen av 2010, og hele 375.000 allerede ved utgangen av 2011.

- Vi tror Apple vil dominere i det korte løp, sier hun, men understreker at man neste år vil se en eksplosjon av nye produkter på markedet.

Kjørt av lasset
Erf#229ene med mini-pc og iPhone kan være en av forkl#229ene på at absolutt alle nå vil lage nettavler. Da mini-pc-ene kom var mange sene med å hoppe på bølgen, og det fikk de svi kraftig for da formatet tok av. På samme måte har alle måttet lage smarttelefoner med trykkfølsomme skjermer og "App stores" for mobile programmer etter at Apple kom på banen. Nå er det nettbrett som gjelder.

Nettbrett skiller seg likevel fra mini-pcene, påpeker Morvay i IDC, fordi det representerer et langt større sprang fra vanlige pc-er enn det mini-pc gjorde. Derfor tar det mer tid å komme på markedet med virkelig gode produkter.

Les også: - 9,7 er dobbelt så mye som 7

Vraker Nokia, velger Windows

I morgen starter Dagens Næringsliv en ny teknologisatsning. Les mer om ipad i businessmarkedet i DN fredag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.