Rett før jul skjedde det igjen. En bussjåfør ble ranet av en mann med en pistollignende gjenstand. Dette fikk sjåførene i Unibuss til å nekte å selge billetter i de påfølgende timene. Sjåførene ønsker en hverdag uten ran - og det mener Telenor og Netcom at de kan være med å tilby.

Samtidig kan hverdagen bli enklere for passasjerene.

Løsningen er så enkel som at man i fremtiden kan løse billett ved å sende en sms. Det kan gjøres mens man er på farten, og da slipper sjåførene å håndtere kontanter. Systemet er alt innført i Stockholm, kan Telenors Viktoria Erngard opplyse.

Brukes i Stockholm
- I Stockholm har de ikke lenger kontanter på bussene. Da vet alle at det ikke finnes kontanter på bussen, og derfor blir det heller ingen bussran, forklarer hun.

4. januar sparker de norske mobiloperatørene i gang en ordning der mobilabonnentene kan bruke mobilen som lommebok. Da kan beløp opptil 300 kroner belastes mobilregningen på samme måte som når man bestiller logoer og ringelyder til mobilen. I en prøveperiode har det vært mulig å betale parkering på denne måten, og nå utvides ordningen til å gjelde en rekke andre varer og tjenester. Så langt er Ruter ikke med i ordningen.

Vil ha med Ruter
Telenor og Netcom har lenge ivret for løsningen, og de ser gjerne at Ruter eller de andre store trafikkselskapene hiver seg på. Tanken er at sms-betaling av billetter skal være en bedre løsning både for kundene og sjåførene. Ruter har i en årrekke fokusert på Flexus-systemet, som har kostet minst 600 millioner kroner å utvikle. De har fremhevet at det vil bli mindre kontanter hos sjåførene når flere bruker det nye systemet, og lader opp kortene før de reiser.

- Ruter fokuserer veldig på egen løsning, men vi ønsker at sms-betaling kan være et supplement. Det vil gjøre hele systemet mer kundevennlig til en billig penge, sier Marius Halle, sjef for innholdstjenester i Netcom til Dagensit.no. Han fremhever at de tekniske løsningene alt finnes.

 

Dessuten mener Halle at innføring av sms-betaling kan bidra til å sikre at Flexus blir en suksess.

- Systemet i seg selv er relativt moderne, men det har vært kluss med det. Hvis man åpner opp for at man kan fylle opp Flexus-kortet med sms, så øker man verdien av å ha et slikt kort, fremhever han.

Halle ønsker ikke å kritisere Ruter direkte, men han mener kollektivselskapet med fordel kunne sittet mer i førersetet.

- Vi hadde gjerne sett at de hadde vært mer aktive for å finne fremtidige brukervennlige løsninger. Vi ønsker en mye tettere dialog med dem, sier Halle og trekker frem at de vil være til fordel for alle kollektivreisende med mobiltelefon. Mobiloperatørene står sammen i ønsket om å få til et samarbeid med Ruter.

Mindre sniking
Både Halle og Erngard mener mobilbetaling kan redusere problemet med sniking fordi det blir enklere å betale. Erngard påpeker at noen sniker fordi de ikke finner åpne utsalgssteder når de skal reise.

- Hvis man kan kjøpe bussbilletten uten å stille seg i kø på Narvesen og måtte ta neste buss, er det en fordel, påpeker hun.

Det har tatt mange år å utvikle Flexus-systemet, men sms-betaling for enkeltbilletter og dagskort kan trolig innføres svært raskt.

- Jeg kan ikke si nøyaktig hvor mange dager det det snakk om, men jeg tror ikke vi hadde trengt veldig mye tid. Kundene må vite hvilke kodeord som må sendes på sms og så må vi sette opp det tekniske hos oss og Netcom, forklarer Erngard.  

Tvinger seg frem
Så langt har kontakten mellom mobiloperatørene og Ruter vært sporadisk, men håpet er at partene kan sette seg ned på nyåret for å finne felles grunn.

- Vi har ingen umiddelbare planer for sms-betaling, men vi vil se på dette fremover, sier Gry Isberg, informasjonssjef i Ruter.

Hun synes dette ser veldig spennende ut.

Halle i Netcom sitter med en følelse at Ruter ønsker å få sitt system oppe og stå før de vurderer andre alternativer, men Erngard tror en løsning vil tvinge seg frem.

- Vi skulle møtes i høst for å diskutere muligheter, men det ble avlyst på grunn av sykdom både hos dem og oss. Men det sto ikke på viljen, så jeg tror vi får møttes snart, avslutter Erngard i Telenor.

Telenor jobber også med en mer avansert variant, der mobilen ikke bare brukes til betaling, men også er en elektronisk billett, som kan leses av trådløst. Les om vinnerforslaget i konkurransen "et smartere Norge": Hun gjør Norge smartere (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.