Google leter stadig etter nye forretningsområder, og det har lenge vært en offentlig hemmelighet at de vil inn i musikkbransjen.

Ifølge musikkindustribladet Billboard foregår det nå konkrete forhandlinger mellom Google og platebransjen.

Lagerplass
Google har foreslått å ta 25 dollar i året, drøyt 150 kroner, for å la brukerne lagre alle musikken sin. Ved å ha den hos Google, skal brukeren kunne laste den ned eller streame den til en hvilken som helst avspiller de eier som kan kobles til internett.

Google vil også selge musikk, både som enkeltlåter og som album. Ifølge Billboard ønsker de at kunden skal kunne høre gjennom en hel sang før man kjøper den. Det samme ønsker Apple med iTunes, hvor man foreløpig bare får hørt noen sekunder av sanger som ikke kjøpes.

Google vil også gi muligheten for at kunden lagrer musikk man kjøper direkte hos dem.

I forbindelse med musikktilbudet, vil Google benytte seg av sosiale nettverksmuligheter, som deling av spillelister, og å la en venn lytte gjennom en sang en gang. For å gjøre dette, skal Google lage en avspiller.

Støvsuger harddisken
Ifølge Billboard er dette noen av forslagene Google har lagt frem for plateselskaper i en rekke møter, men de kan regne med å måtte fire på noen av ønskene ettersom forhandlingene fortsetter.

Ifølge Billboards kilder skal Google ha foreslått å dele inntektene 50-50.

For å lagre sangene man har i Google og få tilgang på dem via mobilen eller dataen, vil Google skanne harddisken for filer som er musikk. Det vil da være uavhengig om musikken er kjøpt digitalt, lastet ned ulovlig, eller overført fra cd.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.