I løpet av de neste tre til fire årene vil halvparten av alle tv-er solgt i verden ha egen internettilkobling og muligheten til å kjøre egne programmer, ifølge analyseselskapet DisplaySearch.

De spår i samme åndedrag at denne trenden vil gå forbi 3D-tv som den neste store utviklingen innen tv. Disse tv-apparatene kalles gjerne smart-tv.

Ifølge DisplaySearch vil utviklingen av smart-tv eksplodere de nærmeste årene, rett og slett fordi det er snakk om å ta i bruk programmer (apps) og tjenester som de fleste av oss allerede bruker utenfor tv-en, skriver Wall Street Journal.

Typiske tjenester man ønsker å putte inn i tv-en er sosiale medier som Facebook og Twitter, digital filmleie som SF Anytime og Headweb, musikktjenester som Spotify og Wimp og selvsagt e-post, nettprat og surfing.

– Jeg tror vi står fremfor en revolusjon innen smart-tv og også andre produkter som blir «smarte». Det er et skred av tjenester og innhold som åpner seg med smart tv – det kan vi ikke si om 3D foreløpig, sier presseansvarlig Martin Ljunggren i People of Lava, en svensk tv-produsent som i fjor lanserte en tv basert på mobiloperativsystemet Android.

Mange veier
Tv-er kan gjøres smarte på mange måter. Én måte er å gjøre som Lava og gi tv-en et etablert system som allerede brukes på smarttelefoner. En annen måte er at produsentene lager egne løsninger basert på egen teknologi. En tredje metode er å overføre skjermbildet fra et nettbrett, en pc eller en smarttelefon til tv-en trådløst.

– Jeg har begrenset tro på at mange vil ønske å ha nettjenestene sine i tv-en. Jeg tror heller de fleste av oss vil fortsette å ha en ekstra skjerm til dette. Men når det er sagt er det utvilsomt at man vil hente mer og mer nettbasert innhold til tv-skjermen, men da hovedsakelig i form av lyd og bilder, sier prosjektleder Eirik Solheim i NRKs utviklingsavdeling.

Han tror alle metodene for smart-tv vil få en viss utbredelse, noe som igjen vil føre til en krig i bransjen om å ha den ledende teknologien.

– Vi ser jo at de systemene som er laget for smarttelefoner også egner seg godt i tv-er. Ironisk nok har de minste skjermene de samme kravene til brukervennlighet som de største, sier Solheim.

Solheim får støtte fra Elektronikkbransjen.

– Jeg tror nok nettbrett blir større konkurrenter til smart-tv enn 3D, sier informasjonssjef Erik Andersen i bransjeorganet Elektronikkbransjen.

Denne uken starter elektronikkmessen Consumer Electronics Show i Las Vegas. Her vil alle elektronikkprodusentene vise sine siste nyheter, og allerede nå er det tydelig at både 3D og smart-tv kommer til å dominere lanseringene. Dagensit.no vil dekke alle de største nyhetene fra messen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.