I 16 prosent av norske husstander står en digital opptager - en såkalt pvr-boks. De som har en slik boks ser mer tv enn andre. Blant kabel-tv-selskapet Gets kunder med digitalopptaker sier 28 prosent av at de ser mer tv etter at den boksen med opptaksmulighet kom i hus. Det viser en undersøkelse selskapet har gjennomført.

Spoler over reklamen
Både RiksTV, Canal Digital, Get og Viasat tilbyr slike bokser. Med den kan man ta opp programmer eller pause dem. Dermed kan seerne spole over reklamen. Og det gjør de. Målinger viser at pvr-bukerne spoler forbi omtrent 55 prosent av all reklame når de ser på opptakene, skriver Dagens Næringsliv.

Ikke bekymret?
Men i TV2 er man foreløpig ikke bekymret over utviklingen selv om kampen om reklameinntektene er hardere enn noensinne.

- Vi er opptatt av det som skjer i nær og overskuelig fremtid, og ser ingen grunn til forvente noen rask og kraftig økning i antallet som har pvr-utstyr. De mest interesserte har det allerede, og andelen har ikke økt nevneverdig det siste året. Folk flest setter seg i sofaen, slår på og ser hva som går, sier researchsjef John Richard Hewitt til avisen.

Vil øke
De som bruker tidsforskjøvet tv-seing mest er i gruppen 30-39 år.

- Denne gruppen har råd til utstyret, og de har ofte barn og kan med utstyret få sett det de ikke rekker å få sett når det går. Det er interessant at i motsetning til annen ny teknologi, så ligger kvinnene litt foran mennene i mengden tv de ser tidsforskjøvet, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK til DN.

Enkelte dramaserier i England sees i opptak av mer enn 40 prosent av seerne. Tolonen tror denne måten å se på tv også vil øke i Norge.

- De mønstrene vi ser i Norge har vi sett i andre europeiske land som ligger foran oss. Spesielt Finland har kommet lenger. Der har 30 prosent av husstandene pvr-utstyr, og opptaksnivået er på nesten ti prosent av all tv-seeing. Det er all mulig grunn til å tro at det vil stige også i Norge, sier han.

Les også:Paus tv-sendingen med minnepinne

Se også test av dekoder med opptaksmulighet for RiksTV og HD mottaker med opptak for Canal Digital(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.